Code Week är igång – Häng med på programmeringsfesten
Om kreativitet i undervisningen
I går eftermiddag var ett femtiotal lärare samlade i Wisdome på Teknikens och Sjöfartens hus på Malmö Museer för att delta i Nobel Prize Teacher Summit on Tour som hade kommit till Malmö som ett samarbete mellan Nobelprismuseet i Stockholm och Malmö Museer, inför den kommande utställningen från idé till Nobelpris på Malmö Museer i höst.
Vi fick lyssna när Gustav Källstrand från Nobelprismuseet samtalade med Ben Feringa, Nederländerna, nobelpristagare i kemi 2016. Ben berättade om sin bakgrund, på en bondgård nära tyska gränsen, och sin forskning, om molekylmotorer, på ett spännande och lättillgängligt sätt.
Därefter fick vi höra en intressant föreläsning av Emma Frans, vetenskapsjournalist, som bland annat berättade om hur man skiljer beprövad forskning från den typen av obeprövad forskning som ibland ges stora rubriker, men där en artikel ofta motsäger en annan trots att de handlar om samma ämne.
Sedan var det dags för en liten lärarpanel, bestående av två lärare, att ta plats på scenen. Det var Jonas Kronkvist, gymnasielärare i kemi och matematik på Procivitas privata gymnasium i Helsingborg, belönad med Ingvar Lindqvist-priset 2023 av Kungliga Vetenskapsakademin, och jag, Katarina Fornell, högstadielärare i matematik, biologi, fysik, kemi och teknik på Apelgårdsskolan, Rosengård i Malmö.
Isak Petersson från Nobelprismuseet ställde frågor till oss båda och det handlade om kreativitet i undervisningen kopplat till det vi precis hört av Ben Feringa och Emma Frans. Så många skillnader, men ändå vissa likheter och ett givande samtal.
Efter mingel var det avslutningsvis filmvisning och vi fick se Chemistry of life, vilket var en spektakulär och hisnande resa i cellernas inre.
Det var ett mycket trevligt arrangemang, det var fantastiskt spännande att få träffa och prata med en Nobelpristagare och det var en fin möjlighet för deltagarna att få veta mer om både Malmö Museers och Nobelprismuseets pedagogiska verksamhet!
Tack!