Matematik, motivation och stödmaterial!
En vecka med fint samarbete
Veckan började med att alla grupper skapade kontrakt med spelregler för ett lyckat arbete tillsammans. I alla kontrakt är den gemensamma nämnaren “lyssna, låt alla komma till tals och acceptera olika åsikter” vilket skapar en god förhoppning om ett bra arbete mot samma mål. När reglerna var satta fick de designa sina kontrakt, dessa sitter nu fina och färgglada utanför klassrummen.
Vi har valt att sätta upp alla kontrakt utanför klassrummen för att visa utåt i skolan vad vi arbetar med och vilka våra viktiga legobitar är för ett gott samarbete och fina resultat. Veckan fortskred sedan i full fart där eleverna fick bekanta sig med programmet Lego spike, som de ska programmera sina robotar i. De fick arbeta med pseudekoder som ett förarbete till kommande programmering som går ut på att de ska lösa uppdragen på robotbordet.
Muntlig förmåga
I de övningar vi arbetar med under projektet får eleverna på många sätt träna att uttrycka sig, men även att lyssna in och tycka till. Svensklektionerna har ägnats till stor del att utveckla just förmågan att samtala/ tala i olika sammanhang med olika mottagare. Arbetet kring detta har uppmärksammat många elever på att kroppsspråket är viktigare än många trott när det gäller att fånga intresse och faktiskt få någon att lyssna. Vi hoppas och tror att detta är något eleverna kommer att ha med sig när de ska presentera sitt arbete för juryn på skolan om två veckor.
Näringslivet lockar eleverna
Elevernas innovativa projekt har också tagit fart och nästan alla grupper har mailat till någon i näringslivet eller någon aktiv inom det valda intresset för att få veta mer. De har sökt upp företag och personer på internet och formulerat mail till spelföretag, influencers, UR, tidningar och Malmö konsthall m.m.
Varje dag väntar de med spänning att få öppna inkorgen och se om det finns ett svar och även då det inte plingat till i inkorgen kämpar de vidare med att kontakta fler. Detta visar på ett stort engagemang, lärande, samarbete och vilja att nå målet samtidigt som de har kul tillsammans. Kul är något vi också har tillsammans med eleverna då vi får dela deras glädje, vägleda dem när det uppstår problem men framförallt se dem växa som individer. Förutom att maila har grupperna också börjat skissa på en prototyp och det är alltifrån tidsmaskiner, unika hemsidor och 4D- musikaler vi kommer få ta del av framöver.
Bollen rullar och vi springer efter
Under kommande vecka kommer eleverna alltså fortsätta arbeta med prototyper men vi kommer även att programmera och lösa uppdrag. Några av grupperna kommer skicka ut intervjufrågor och eventuellt även göra personliga intervjuer för att få ihop mer information som kan ge deras arbete en bättre grund. För att få ut så mycket som möjligt av dessa delar har vi valt att ha en schemabrytande dag för varje klass. Vi ser en vinning i detta då vi inte kommer behöva plocka undan och grupperna får även prova att tidsplanera ett arbete över en hel dag för att hinna med alla delar.
I svenskan kommer den muntliga förmågan att övergå mer av den skriftliga och förbereda eleverna att skriva en rapport sitt arbete. För att underlätta deras skrivande har de dokumenterat lite varje lektion kring arbetsprocessen och detta kommer vi fortsätta med. På bildlektionerna gör eleverna digitala namnskyltar med gruppernas lagnamn och gemensamma hobby/intresse. För att få in lite rörelse kommer vi alla även att öva på rörelserna till ”Legodansen” som redan mottagits på ett positivt sätt.
Ännu en spännande och lärorik vecka med nyfikenhet, samarbete och glädje väntar eleverna men även oss lärare!
Strong and great together!
//Stina och Carola