Dans, rörelse och normer

Ett golv i en gymnastiksal fyllt av dansande ben.
Läs om hur Västra skolan, i samarbete med dansaren Daniel Staley, utmanade sina elevers bild av vad dans kan vara.

Västra skolan ansökte om Skapande skola-medel för ”ett dansprojekt där fokus ligger på att få eleverna att våga röra sig till musik och känna en trygghet i att dansa med andra, samt rörelseglädje”. De ville, med hjälp av olika samarbetsövningar, skapa möjlighet för eleverna att arbeta med självuppfattning och kroppsmedvetenhet där fokus skulle ligga mer på att våga än på själva resultatet.

Lärarna på skolan har märkt att barnen är intresserade av dans, men att det oftast är prestationsbaserat, kopplat till bland annat TikTok och detta menar de leder till att alla inte vågar vara med och dansa. Syftet med deras Skapande skola projekt var alltså att bygga på barnens självkänsla, att de skulle våga pröva sig fram och känna att allt kan bli till dans. I sin ansökan hänvisade Västra skolan även till grundskolans styrdokument där det står tydligt att skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende.

Hur gick det?

Ja, hur gjorde de då för att utmana elevernas normer om vad som är dans och ge dem verktyg att våga vara sig själva i dansen? På SPRAAK 2022 hade Paola Wall och Annica Jeppson från Västra skolan mött dansaren Daniel Staley och fått höra lite mer om hans sätt att ha dansworkshops med elever. En workshop som handlar mycket om improvisation, att leka fram rörelser genom att förhålla sig till olika objekt och att samarbeta genom att spegla och leda varandra i olika rörelser. De inledde en dialog och beskrev skolans utmaning, och tillsammans planerade de sedan och genomförde dansworkshops för alla elever på skolan.

Alla dansworkshops genomfördes på idrottslektionerna, på så sätt kunde skolan utgå från befintligt schema och idrottsläraren kunde också ta del av dansworkshopen. Dans är ju en del av idrottsämnet och många idrottslärare kan nog vittna om vilken utmaning det kan vara att få vissa elever att genomföra denna del av det centrala innehållet.

Dansglädje

Jag besökte skolan när elever i åk 3 hade workshop med Daniel och det var en väldigt lustfylld upplevelse. Elevernas pedagoger deltog också i workshopen på precis samma villkor som eleverna. Det var lite fnittrigt och trevande i början när Daniel presenterade olika improvisationsövningar, men innan eleverna visste ordet av dansade de alla runt med varsin pappersservett i djup koncentration kring sina egna rörelser, helt omedvetna om andras blickar eller åsikter. Sista momentet i workshopen blev att de genomförde en gemensam koreograferad dans för publik (bestående av mig och idrottsläraren). Alla rörelser var hämtade från tidigare moment i workshopen, mjuka, flödande och med en individuell tolkning av varje elev. Jag såg idel glada ansikten som verkade njuta av att röra sig, enskilt och tillsammans och faktiskt helt obrydda om att där fanns publik.

Om du är nyfiken på att lära mer om hur vi kan utmana våra normer kring dans och rörelse är du hjärtligt välkommen att delta på vår mötesplats för kulturombud den 21 november kl 14.30-17.30. Information kommer på Komin. Västra skolan och Daniel Staley kommer att berätta om sitt arbete. Pontus Källström från Tröskans förskola kommer att berätta om Ögonblicksforskning, ett perspektiv för att synliggöra hur normer påverkar verksamheten och inleder gör forskaren Ebba Theorell från Stockholms universitet som undersökt pojkars krigslek ur ett dansteoretiskt perspektiv.

Bakgrundsfakta

Västra skolan är en F-3 skola som ligger i centrala Malmö. Annica Jeppson är förstelärare på skolan och Paola Wall är lärarassistent med ansvar för biblioteket. Daniel Staley är dansare, skådespelare och workshopledare i danskompaniet Memory Wax.

Läs mer om Ebba Theorell på Förskoleforum
Läs Pontus Källströms bloggar om bland annat Ögonblicksforskning på pedagog Malmö