Pedagoger på öppen förskola prisas
Pedagogpris till omtänksam och strukturerad lärare
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Mediaflow. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Mer informationBarnen satt och åt lunch i klassrummet när de överraskades av prisutdelningen. De jublade högt när de såg prischecken på 5 000 kronor och började genast räkna på hur stor summa de skulle få var. Att det kom stjärnkonfetti i maten var inte planerat, men enligt eleverna var det något de skulle komma ihåg för alltid.
– Hon är världens bästa lärare! Hon är sååå snäll, hon bjuder oss på teater och fika ofta, kommenterar Hellvi Toressons elever.
Hellvi Toresson säger att hon inte tar för givet att föräldrarna har ett sånt förtroende för henne, men att:
– Jag är så tacksam och glad för vårt samarbete, mitt och vårdnadshavarna och barnen. Stort tack till både elever och vårdnadshavare.
Biträdande rektor Anna Syrén pyser av stolthet och säger:
– Det är sååå välförtjänt!
Kollegor gratulerade
Många glada kollegor kom fram för att gratta årets vinnare. De var alla överens om att Hellvi Toresson är en mycket värdig vinnare.
– Hon möter en alltid med världens största och varmaste leende, alltså inte bara barnen utan även oss kollegor, säger Fredy Espitia.
– Hon är den bästa läraren, detta är så välförtjänt, fyller Lina Heiming Strömbäck i.
Hellvi, grattis! Hur känns det?
– Det känns så stort, jag är så chockad och rörd! Detta hade jag verkligen inte förväntat mig, men jag är så glad och tacksam!
Du beskrivs som en lärare utöver det vanliga av vårdnadshavarna till dina elever? Varför uppfattas du som det tror du?
– Vi har ett fantastiskt samarbete kring barnen, jag är så glad att det funkar så bra. Barnen i fokus hela tiden.
Berätta mer om hur du jobbar för att låta barnen ta del av världen utanför skolan?
– Malmö har ett sånt fantastiskt kulturutbud, så jag försöker att nyttja det så mycket som möjligt. Kulturkartan är fantastisk och så smidig.
Barnen berättade just att en av anledningarna att du är världens bästa lärare är att du bjuder dem på teater (och fika).
Hon skrattar och säger:
– Ja, barnen tror nog att det är jag som bjuder, men det är ju Malmös fantastiska utbud vi tar del av. Jag försöker vara snabb att anmäla intresse när vi får mejl om till exempel teaterprojekt och liknande. Sedan väver jag in det i undervisningen, det är nämligen något som jag tycker är jätteviktigt.
Slutligen, vad vill du göra för dina prispengar?
– Åh det har jag inte hunnit tänka på, men spontant vill jag gärna lära mig mer om hur jag kan inkludera mer kultur i skolan, så kanske någon utbildning kopplat till det.
Välkomnande klimat i klassrummet
Som mentor och lärare verkar Hellvi Toresson vara något utöver det vanliga, i alla fall om man ska tro alla de vårdnadshavare som nominerat henne. I motiveringarna framgår att hon skapar ett väldigt välkomnande klimat i klassrummet med en positiv och varm ledarstil. Hellvi Toresson beskrivs som omtänksam, kärleksfull, tydlig och oerhört strukturerad. Hon möter eleverna i deras olika behov och får dem att känna sig sedda. Hon är duktig på att entusiasmera eleverna och det gör eleverna mer blir nyfikna på varandra och på varandras lärande.
I Hellvi Toresson klassrum är samhället närvarande, och klassrummet är också ofta ute i samhället. Detta är något som många berättar om i sina nomineringar och beskriver hur lustfyllt eleverna har fått uppleva NO-undervisning på stranden i Ribban, eller spela musik med riktiga musiker.
Juryns motivering:
”Hellvi skapar ett välkomnande klimat i klassrummet med en positiv och varm ledarstil. Hon är omtänksam, kärleksfull, tydlig och oerhört strukturerad. Hellvi entusiasmerar eleverna och gör dem nyfikna på varandras lärande, vilket får dem att utvecklas både på ett individuellt och kollektivt plan.
Hellvi gör också det lilla extra för klassen genom att lyfta in det omgivande samhället i klassrummet. Det tar sig uttryck i bland annat skapandet av en egen tidning tillsammans med en journalist, att musicera med musiker och delta i teaterprojekt med Kulturskolan. I Hellvis klassrum odlas gemenskap genom meningsfulla aktiviteter där alla elevers bidrag ses som värdefulla.
I arbetet med att utveckla mentorskapet på skolan tar Hellvi del av aktuell forskning och driver utvecklingsarbetet genom att bland annat hålla workshops med alla skolans lärare.
Hellvi tror på alla sina elever och ser varje barns värde i och utanför klassrummet. Hon möter elevernas olika behov och får dem att känna sig sedda. Hellvi levandegör varje dag Sorgenfriskolans motto om att varje elev ska lyckas utifrån sina förutsättningar genom höga förväntningar, trygghet, gemenskap och glädje. ”