Ett andra steg mot en transspråkande praktik

En stiliserad bild som visar elever som jobbar transspråkande i ett klassrum.
Ett andra steg mot en transspråkande praktik. Bild Annika Karlsson.
Detta är en andra rapport i Pedagogisk inspirations följeforskning av sex grundskolors utveckling av en transspråkande undervisning. Projektet genomfördes av Grundskoleförvaltningen i Malmö stad.

Detta är en andra rapport i Pedagogisk inspirations följeforskning av sex grundskolors utveckling av en transspråkande undervisning. Projektet genomfördes av Grundskoleförvaltningen i Malmö stad 2018 – 2020 och finansierades av Statsbidraget för ökad jämlikhet. Syftet med projektet var att öka användningen av flerspråkighet som resurs för lärande och identitets-utveckling, och därmed öka alla elevers möjligheter till deltagande i undervisningen. Varje deltagande lärare utvecklande erfarenhet och kunskap om språk-, kunskap- och identitetsutvecklande undervisning.

Läs den första rapporten här!

Läs rapporten här