Matematik, motivation och stödmaterial!
Ord, begrepp och motivation
Ord & begrepp
För att stötta eleverna att förstå och utveckla skolspråket behöver man arbeta medvetet och stöttande med att bygga upp ordförrådet och synliggöra betydelsen av ord och begrepp i ämnet. I den här resursen presenteras några strategier som kan fungera som verktyg för pedagoger i arbetet med att utveckla elevernas skolspråk och synliggöra användandet av ord och begrepp i ämnet.
Matematik för nyanlända elever – ord och begrepp för åk 7-9
I den här resursen finner du grundläggande matematiska begrepp och hjälpmedel för nyanlända att lära sig de grundläggande matematiska begreppen för att befästa basfärdigheter med koppling till den matematik eleven kan på sitt modersmål. Det är inte en komplett lärobok men ett komplement och hjälp på vägen.
Fiffig metod för att fånga svåra begrepp
Här finner du ett spännande sätt att närma dig ett begrepp och det brukar bli livliga diskussioner i klassrummet vilket gör ordet relevant redan från början. Metoden ”Concept attainment” (begreppserövrande) är ett sätt att hjälpa elever att kunna och förstå ord och begrepp. Allra bäst funkar det för abstrakta begrepp eller koncept. Med concept attainment börjar undervisningsaktiviteten i begreppets innehåll och inte i glosan – eleverna får en förståelse för vad begreppet innebär redan innan de lärt sig själva ordet.
Motivationsteorier för lärare – Inre och yttre motivation
Inom motivationsforskning har man länge skiljt på inre och yttre motivation. I denna resurs tittar vi närmre på inre och yttre motivation utifrån ”medbestämmandeteorin”. Teorin utgår från frågan: Vill jag göra den här uppgiften?
Vilka ord och begrepp ska du jobba med den här veckan?
Annika och Lena / Redaktörer på Malmö delar