Biblioteket har pyntats med ballonger, dagen till ära. Biblioteket nyinvigdes på tisdagen, Världsbokdagen. Foto: Fredrik Thunberg

Teamwork och tillgänglighet när bibliotek nyinvigs

Teamwork och tillgänglighet är några av ledorden när biblioteket på Rådmansvångens skola firar nypremiär efter att under senaste läsåret byggt upp verksamheten från grunden. 

När Rådmansvångens skola hösten 2023 flyttade in i Pildammsstadens renoverade lokaler anställdes samtidigt bibliotekarien Olof Stenlund. Han kom till ett tomt bibliotek, med uppdraget att bygga upp något nytt från grunden. Förutsättningarna fanns där, understryker rektor Jenny Nyberg.
– Det är en fantastisk placering nära ett elevcafé och personalrum. Så det var väl genomtänkt tycker jag.

”Nypremiär” på Världsbokdagen

April 2024; det är dan före dan, som i Världsbokdagen och den officiella nypremiären för skolbiblioteket. Ballonger är utplacerade på bokhyllorna och väggarna pryds av masker, teckningar och målningar; från och med nu ska elevernas verk pryda bibliotekets väggar. Olof Stenlund är påtagligt nöjd med arbetet så här långt.
– Det som varit riktigt roligt är att jag fått en chans att sätta min egen profil här.

Jenny Nyberg, rektor, och Olof Stenlund, bibliotekarie. Foto: Fredrik Thunberg

Just nu är lokalen ett kombinerat mellan- och högstadiebibliotek, i väntan på att mellanstadiet ska få egna bibliotekslokaler. Bokhyllor i olika höjd samsas med läromedel och fortbildning för lärarna. Trots att invigningen står för dörren har verksamheten varit igång snart två terminer. Hit kommer både mellan- och högstadieelever på raster för att sätta sig och läsa vid de runda borden. Den här platsen ska vara tillgänglig för alla, poängterar Olof Stenlund.
– Målsättningen är att alla ska känna sig hemma här. Samtidigt är det viktigt att eleverna får vara med och styra, genom både elevråd och biblioteksråd.

Eleverna önskar böcker

Eleverna kan också önska sig böcker som ska köpas in både genom ett google-dokument och en “fågelholk”, där de kan lägga lappar med förslag på böcker. Olof Stenlunds tjänst har nu gått från halv- till heltid, vilket gör det möjligt att hålla biblioteket i princip hela skolveckan.
– Det handlar också om att jag som rektor ger skolbiblioteket förutsättningar. Vi har en överenskommelse om att Olof har en timmes inläsningstid i veckan. Vi vill ju att han är här när eleverna är det, men när det är lov kan man kompensera för den tiden han läst under veckorna. För det gäller ju att han hela tiden är inläst på aktuell litteratur, det är ett utmanande uppdrag att hela tiden kunna matcha rätt bok till rätt elev, säger Jenny Nyberg.

Sitter med i skolutvecklingsgrupp

Som skolbibliotekarie måste man alltid “marknadsföra” sig själv bland skolans övriga personal, poängtera vilka funktioner man har. Samtidigt menar Olof Stenlund att det faktum att han sitter med i skolutvecklingsgruppen och jobbar direkt tillsammans med förstelärarna underlättar den biten väldigt mycket. Han är ofta ute i klassrummen, undervisar i källkritik, anordnar boksamtal och ”bokattacker”. Han sitter också med i Skapande skola-gruppen som bland annat anordnar författarbesök på skolan. Det är viktigt inte minst för att man annars lätt blir ensam i sin roll som skolbibliotekarie i en stor organisation.
– Jag känner en delaktighet. Att ha en rektor som vet vad det handlar om gör att man inte behöver uppfinna hjulet på nytt hela tiden. Vi har en gemensam vision, om att vi om ett par-tre år ska ha ett “bibliotek i världsklass”.

Biblioteket på Jenny Nybergs tidigare arbetsplats Oxievångsskolan mottog utmärkelsen fyra år i rad och hon betonar hur viktigt det är med det organisatoriska, att få bibliotekarien involverad i skolans pedagogiska planering på ett tidigt stadium.

Olof Stenlund visar runt i rummet. Hade han fått önska hade fönstren varit lite större, men fördelarna med den nyrenoverade lokalen överväger. På väggen sitter en målning av ett bokträd som sjundeklassarna gjort. Tanken är att det såsmåningom ska växa fram bokrecensioner på grenarna.

Mer tid med eleverna

En viktig effekt av heltidstjänsten är så klart att han hinner träffa eleverna mer. Han ser sig själv som en extra pedagog, men en som inte sätter betyg.
– Jag har den här mentorsrollen, det är väldigt viktigt. När eleverna kommer hit kan de prata och jag lyssnar och kan vara en trygg person i det. Genom att jag lär känna dem vet jag vad de är intresserade av för böcker och kan lättare hjälpa dem med tips. Samtidigt är jag inte där som en kompis, att de ska lyckas och få så bra betyg som möjligt är väldigt viktigt för mig.

På sin förra arbetsplats Kroksbäcksskolan fick han följa vissa elever från första till nionde klass; det är en av aspekterna som gör uppdraget så unikt, understryker han.
– Jag trivs verkligen i den här rollen. Till skillnad från på ett folkbibliotek träffar jag ju eleverna varje dag.

– Det pratas mycket om den minskande läsningen hos barn och ungdomar, är det något du själv känner av? 

– Det kan absolut vara svårt att locka elever att läsa. Samtidigt finns det elever som kommer hit på lunchrasten, sätter sig och läser och kan allt om fantasy. Det är svårt att konkurrera med annat som lockar, men det är fel att säga att de inte har något läsintresse. Det gäller bara att hitta det i konkurrens med allt annat. När de väl hittat läslusten slukar de det mesta, framför allt pojkarna. Där är det ofta antingen eller. Men man får verkligen jobba för att de ska bli intresserade. Du får väl komma tillbaka om ett år och se om jag säger samma sak då, skrattar Olof Stenlund. 

En man pekar mot en målning av ett träd som sitter på väggen.
Målningen av bokträdet, vars grenar framvöer ska prydas av bokrecensioner. Foto: Fredrik Thunberg