Anders Wiking, förste förskollärare i Oxie. Foto: Fredrik Thunberg

”Musik i förskolan behöver inte vara svårt”

Många förskolepedagoger känner mindervärdeskomplex inför att musicera med barnen och hoppar gärna över det, trots att det är en del av uppdraget – helt i onödan, menar Anders Wiking, som nu skrivit en bok i ämnet.  – Är det något förskolan är bra på så är det ju att leka fram kunskap och det är det man ska göra, även med musik. 

Anders Wiking, förste förskollärare på Lillstjärnans förskola och Svängedammens förskola i Oxie, är just nu aktuell med boken “Musik i praktik – i förskolan”. Han vill sänka prestationskraven och uppmuntra alla att våga använda musik som pedagogiskt verktyg och tvätta bort “talangmyten” från ämnet; alla kan inte bli musiker, men alla kan vara musikanter, menar han. När musiker beskrivs som talangfulla underbarn bortser man ifrån att det alltid ligger ett långt och envist övande, engagerade lärare och, för all del, ett brinnande intresse bakom förmågorna.
– Ingen pratar om det i förskolan, men man gör redan mycket som har med musik att göra i leken; sådant som handlar om dynamik, tempo och rytm. Det är en helt naturlig del av barnens lek och liv, säger Anders Wiking.

Anders läste till musiker på Los angeles college of music innan han studerade till förskollärare med musikprofil på Malmö universitet. I klassen var de ca 30 personer, men långt från alla hade bakgrund som musiker eller erfarenhet av att arbeta med musik mot barn i förskolan. Under tre år arbetade han som “torgpedagog” på Ängslyckans förskola i Hjärup med musikundervisning enligt “Ängslyckanmodellen”. Genom planerad ämnesspecifik torgundervisning för 3-5-åringarna ansvarade Anders Wiking för musik och drama.

– Vad tog du med dig från åren i Hjärup?

–  Att dra ner på innehållet. Man hade en timme och då kan man inte göra hur mycket som helst. Man får göra en sak och väga av intensiteten i undervisningen. Det kan inte vara högt tempo och stark volym hela tiden, då orkar ingen. Det blir nästan som att lägga upp en hel dag på en timme, med start, mitten där man kan gå upp lite i intensitet och energi för att sedan trappa ner igen och landa i ett avslut.

”Konkret och engagerande”

Det måste vara konkret, minimalistiskt och engagerande, beskriver han. Har barnen inte kul så vill de inte vara med utan sätter sig i hörnorna.
– Det blir inte roligt om 20 av 24 barn inte vill vara med, tillägger han och poängterar också att det inte får vara för många övergångar. Att skifta fokus tar mycket kognitiv kraft och tröttar ut barnen, då blir det lätt stök och konflikter istället.
– Ha ett konkret upplägg med “först det och sedan det” så barnen vet vad som ska hända, då kan de koncentrera sig på vad vi gör i stunden och inte distraheras av vad som komma skall. Nu och sen måste vara tydligt.

Han beskriver det som att boken nästan skrev sig själv utifrån erfarenheterna från bland annat uppdraget som torgpedagog.
– Det är en blandning av erfarenheter från min torgtjänst och artiklar jag skrivit till förskoleforum.se. Så det var lite som att dokumentera mitt jobb.

Han menar att förskolan arbetar “musikaliskt” utan att vara så medveten om det.
– Ja, men i sångsamlingar med spontant sjungande. I lekar utgår man från musikens byggstenar, som tempo och dynamik. Man gör dramatiseringar, gör något snabbt, långsamt, man kanske smyger eller ropar. Men så fort man sätter en trumma framför någon blir det skitjobbigt och prestationsfyllt. Samtidigt vill barnen alltid sjunga och ha kul, de bryr sig inte om hur det låter. Det är genomförandet, inte utförandet, som är viktigt för barn.

Anders Wiking spelar på olika instrument med en strut på huvudet.
Foto: Privat

Sänka trösklarna

Anders Wiking vill sänka de här trösklarna så att alla vågar testa. Att bara göra.
– Det finns tyvärr inga ämnen som är så lätta att hoppa över som de estetiska. Det handlar inte om förskolans eller pedagogens syn på det, utan om en systematisk nedtryckning av estetiska lärprocesser. Det ser man överallt.

För att förtydliga och visa hur pedagoger kan tänka för att dra ner på ambitionsnivån och prestationskraven utvecklar han skillnaden mellan en “musiker” och en “musikant”.
– Jag är musiker, för jag är utbildad och kan läsa noter. En musikant behöver inte kunna det, behöver inte kunna alla ackord, utan man spelar tillsammans. Peps Persson sa alltid att han var musikant. Han visste inte riktigt vad han gjorde, man han gjorde det som lät bra och som var kul.
– Ge ett praktiskt exempel på hur man som pedagog kan tänka kring musik!
– Om ni har en spontan sångsamling, välj en låt och ta en trumma. Trumma hur du vill och sjung låten. Där börjar man skapa intresse hos barnen. Sedan kan man göra det tillsammans. När man trummat “Lille katt” så kan man testa olika tempo. Man måste bara göra, och se lite dum ut. Tänk inte på att det ska vara bra, skrattar Anders Wiking.

Varnar för gitarren

Han varnar också för att börja med att försöka lära sig spela gitarr.  

– Det är ett extremt svårt instrument som tar långt tid att lära sig spela, jag uppmuntrar alla att försöka, där finns en uppsjö av lektioner på exempelvis youtube. Det finns en tanke om att gitarren är instrumentet att spela i sångsamlingen, men den inställningen tror jag skrämmer bort många från att utforska musikämnet. Många har sagt till mig att de vill lära sig spela gitarr, men det visar sig oftast att de vill kunna spela gitarr utan all övning som behövs.

För att få in mer musik i förskolevardagen tipsar han om att istället för att ha instrument på hyllor och i förråd lägga dem i sandlådan, där det är större chans att de används.  ”Hellre smutsiga än dammiga instrument” är en bra devis.

– Varför är det viktigt med musik i förskolan?

–Musik gör nästan allting roligare. Om vi inte har roligt med barnen kommer de inte lära sig någonting. Använder man musik för att lära ut matematik eller naturkunskap kommer det att engagera barnen. Då kommer de vilja göra det flera gånger och är det något vi vet är att då lär man sig. Musik skapar minnen, man kommer ihåg saker tillsammans med musik.

Den 26 september deltar Anders Wking på bokmässan i Göteborg. Från förskolan i Malmö deltar också Lina Karlström och Ulf Malmqvist.