Hela Malmö läser – Inspiration och tips
Skolverkets Läslistor
Regeringen har gett Skolverket och Kulturrådet ett uppdrag att ta fram läslistor som ska vara ett stöd för förskollärare och lärare i undervisningen i alla skolformer. Idag, måndagen den 2:a december, överlämnas listorna till skolministern och publiceras på Skolverkets hemsida.
Jag har under året haft förmånen att få delta i den referensgrupp som har gjort urvalet av de skönlitterära verk som ska ingå i läslistorna – en lika delikat som svår uppgift naturligtvis. Listorna är frivilliga att använda och inkluderar olika typer av litteratur, bland annat svenska och internationella klassiker.
Frivillighet – ett erbjudande
Frivilligheten kan inte nog betonas. Läslistorna är ett erbjudande till de olika skolverksamheterna, från förskola till gymnasium och ska vara ett stöd för förskollärare och lärare i valet av litteratur för undervisningen. Det övergripande syftet med läslistorna är att väcka barns och elevers intresse för litteratur och få fler barn och elever att läsa. Listorna innehåller böcker som har historisk betydelse och nutida relevans.
Från och med idag är listorna offentliga och förhoppningsvis kommer vi nu att få uppleva en diskussion om skönlitteraturens roll i de olika skolformernas undervisning. I uppdraget har jag främst varit med i framtagandet av listor för förskolan. Enkäter till leg. förskollärare och lärare i svenska har beaktats i sammanställningarna. Men naturligtvis är det många böcker som lyser med sin frånvaro i listorna. Åldrarna 0-6 år har ett sextiotal titlar på listan. Det skulle kunna vara det fyrdubbla och kanske ändå inte räcka till.
Ingen rangordning
Utan att avslöja alltför mycket om referensgruppens inre arbete kan jag i alla fall meddela att urvalet kändes väldigt självklart redan i ett tidigt skede av urvalsprocessen. Dessutom handlar det inte om en rangordning av de sextio absolut bästa barnböckerna – det handlar om sextio underbara barnböcker som har historisk betydelse och nutida relevans samt har förmåga att väcka läslust.
Förskolans läroplan är tydlig i sina skrivningar om högläsning och textsamtal. Skolverkets läslistor erbjuder en ingång till den mångfald av litteratur som barnen och eleverna har rätt att möta. Däremot ska de inte betraktas som något slags checklista. De får dock gärna bli en gemensam referens för de olika skolformerna att mötas kring – både barn, elever och pedagoger. Som sagt: läslistorna är här. Nu återstår frågan hur du kommer att använda dem? Lämna gärna en kommentar nedan!