Pedagogpris till förskollärare vars närvaro gör skillnad
Hon vinner pedagogpriset för sin förmåga att se barnens styrkor
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Mediaflow. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Mer information– Jag är helt tagen, hade absolut inte väntat mig detta. Rickard var så fnittrig på vårt möte. Men jag trodde att han bara vara glad, utbrister Madlen Öberg medan konfettin yr genom rummet. Hon belönas bland annat för att hon skapar trygghet och god stämning i klassen med tydlig struktur och en stor nyfikenhet på och tilltro till barnens perspektiv och färdigheter. Medan Madlen Öberg försöker ta in stunden är hennes elever inte sena med att hylla henne:
– Hon är rättvis! Och snäll och bra på att lära ut, säger en elev.
– Ja, hon får oss att fokusera på lektionerna, säger en annan elev.
– Men finns det ett pris till Malmös bästa elever då, undrar en tredje elev.
Madlen Öberg ler stort och säger:
– Om det funnits ett pris för Malmös bästa elever hade ni vunnit det, helt klart! Jag berättade för föräldrarna att det högsta priset redan är att ha blivit nominerad. Bara de att vårdnadshavarna har tagit sig tid att nominera och formulera sig är fantastiskt.
– När jag pratade med eleverna berättade de att det var de som fixat att Madlen fick priset, säger Peter Lindberg.
Även Rickard Sjövall, skolans biträdande rektor, är rörd och stolt över priset.
– Nu sätter vi Bulltoftas rektorsområde på kartan och går med huvudet högt. Nu kan vi skryta om att ha Malmös bästa lärare hos oss på denna lilla skolan. Vi har 100 elever på skolan och fyra klasser från förskoleklass upp till årskurs tre. Alla känner alla här. Alla är trygga. Alla elever är allas barn, säger han.
– Enligt motiveringen fokuserar du på elevernas styrkor Madlen, berätta mer om det! Hur jobbar du då?
– Det är nog det viktigaste i mitt yrke, att förstå dem precis som dem är och jobba utifrån det. Det är spännande att lära känna alla elever och att använda mig av deras förmågor och egenskaper i gruppen och se hur de kan stärkas av varandra. När vi jobbar kooperativt och jobbar i team ser vi hur alla förmågor kommer till nytta och hur de stärker varandra i teamet. Jag är väldigt nyfiken på barn och det är utifrån det jag bygger min verksamhet. Jag vill jobba utifrån att alla individer ska få utvecklas till sitt bästa jag.
– Vad är det bästa med att vara lärare?
– Att se dem utvecklas. Något jag brinner för är processor i olika former och ledarskap i klassrummet. Hur jag leder mig själv och hur jag leder eleverna och hur jag lär dem leda sig själva och sätta igång processor. Jag älskar processor och att observera processor och få vara en stöttande vuxen i processor. Det spelar ingen roll om det är ute på rasten eller inne i klassrummet, eller i deras kompisgäng. Det är olika processor som är roliga att utvärdera och utveckla.
– Tack för att ni kom hit med blommor och ballong och konfetti. Vi fick detta istället för matten, lägger en glad elev till bredvid.
Motiveringen:
Madlen har en förmåga att skapa trygghet och god stämning i klassen med tydlig struktur och en stor nyfikenhet på och tilltro till barnens perspektiv och färdigheter. Madlen arbetar strukturerat och långsiktigt med att skapa en miljö där eleverna stärker varandra, för att skapa en lärande och inkluderande klassrumsmiljö. Hennes fokus på elevers styrkor har lett till ett ökat självförtroende hos barnen, vilket i sin tur resulterat i en positiv utveckling både socialt och kunskapsmässigt för alla elever.
Madlen är en drivande part i rektorsområdets skolutvecklingsgrupp och är väl insatt i aktuell forskning. Hon samarbetar framgångsrikt med kollegor i utvecklingsarbetet och är dessutom en inspiration och en förebild för nyutexaminerade lärare. Madlen är en mycket uppskattad och yrkesskicklig lärare!