alt=””
Anna Lorentz. Foto:

Så skapar nomineringar till pedagogpriset mervärden

Det är en vecka kvar att nominera till årets pedagogpris. På Pauliskolan är framförallt elever, men också personal, duktiga på att nominera lärare till priset. För två år sedan tog Camilla Lindskoug från skolan hem priset och överraskades framför stort jubel av hela kollegiet. Vad betyder då pedagogpriset för Pauliskolan? Pedagog Malmö tog en pratstund med skolans rektor Anna Lorentz. 

Hej Anna, Pauliskolan har under flera år dominerat med antalet nomineringar inom gymnasiekategorin. Vilken betydelse har det i kollegiet?
– Priset har en stor betydelse för oss. Det visar att det finns en prestigelöshet och en vilja att lyfta andra, både bland elever och personal. Det är så klart alltid en stor eloge för lärare när elever nominerar, men det är också lika roligt när kollegor uppskattar ens goda arbete. Kanske är det också mer prestige på gymnasiet än på många andra håll inom skolan. Vi på Pauli har jobbat länge med det kollegiala lärandet och för att bygga en kultur där vi lär av varandra.

Här kan du nominera till årets Pedagogpris.

Hur kommer det sig att lärare på Pauliskolan får så många nomineringar tror du?
– Vi är väldigt generösa med att lyfta och berömma varandra. Jag tycker det tyder på en stor trygghet i sin egen profession när man kan säga till någon annan; jäklar vad du är bra! Sedan har vi elever som är extremt duktiga på att ge feedback, både när saker är bra och dåliga. Om de tycker om någon så vill de gärna berätta det. Våra elever tar stor plats och det är också något som vi uppmuntrar.

Hur jobbar ni med att stötta och lyfta varandra i kollegiet?
– Till exempel leder specialpedagogerna och förstelärarna just nu arbetet med den pedagogiska utvecklingen och olika insatser i det kollegiala lärandet. Tidigare var det till exempel det specialpedagogiska lyftet och nu är det utifrån våra utvecklingsområden. Vi är en stor skola och här finns många som har viktiga roller på olika sätt, till exempel arbetslagsledare och ämneslagsledare. Det är ett distribuerat ledarskap och vi har en tydlig struktur som skapar förutsättningar för goda samarbeten och för kollegor att få syn på varandras styrkor.

Många lärare nomineras år efter år, hur ser du som skolledare på det?
– Åh, det är jättekul, det är en sporre att bibehålla god kvalité i sin undervisning. Det är ju trots allt nya elever som nominerar lärarna år efter år, för vi har ju inte eleverna i vår verksamhet så länge. Våra lärare har ganska kort tid på sig att göra ett gott intryck hos eleverna.

Kan det finnas några nackdelar med nomineringar och pris inom skolan, så som dålig stämning och avundsjuka?
– Nej det kan jag inte säga. Jag har faktiskt aldrig upplevt att det skulle vara så här, mina lärare är så trygga i sig själva.

Slutligen, vad betyder pedagogpriset för era elever?
– Jag vet att eleverna som nominerade Camilla Lindskoug året hon vann var väldigt glada när hon fick pedagogpriset. Priset betyder mycket. För mig som rektor är det viktigt ur ett marknadsföringssyfte, det visar att våra lärare håller en hög kvalité i sin undervisning. Jag tycker också att det är viktigt att kollegorna nominerar varandra för det är en stomme i det här prestigelösa och att vi lär av varandra, som jag tror mycket på.

 

Visste du att… en lista på alla som nominerats publiceras här på Pedagog Malmö och att  alla som nominerats har möjlighet att få läsa sin motivering? För många betyder elever och kollegors ord enormt mycket och ger kraft och ny energi.

Nominera till årets pedagogpris!