TAKK och annan AKK i skolverksamheter

I arbetet med att skapa en tillgänglig lärmiljö för samtliga elever erbjuds fortbildningsinsatser kring TAKK och annan AKK för personal inom Grundskoleförvaltningens verksamheter. AKK är en viktig resurs för att skapa delaktighet och utveckla språk och kommunikation i undervisning och sociala sammanhang.

AKK i skolverksamhet

I skolmiljöer kan bilder, tecken, multimodala resurser användas som ett stöd till språk och kommunikation för att öka tillgängligheten. När AKK (Alternativ Kompletterande Kommunikation) inkluderas i ordinarie undervisning ökar möjligheten för många elever att delta och vara aktiva i lärandet.

AKK kan ses som ett paraplybegrepp som omfattar bland annat de insatser av stödjande visuell, auditiv, taktil och strukturell karaktär som är bra för alla. Samtidigt är AKK ett verktyg för att stödja elever med kommunikativa, kognitiva och språkliga utmaningar, så alla elever ges möjlighet till lärande och att delta i sociala sammanhang. För en del elever är AKK ett alternativ till talat språk och för andra elever är det ett komplement till det talade språket.

Under vårterminen kommer ett antal blogginlägg att publiceras med fokus på AKK och språklig tillgänglighet utifrån det centrala stöd som erbjuds grundskoleförvaltningens verksamheter.

Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, TAKK.

TAKK och annan AKK steg 1

Just nu pågår förberedelser inför den kommande kursen TAKK och annan AKK steg 1 med start torsdagen den 23/1. Vi som ansvarar för kursen arbetar på CST, Centrala specialistteamet och har som uppdrag att stärka kunskapen om Alternativ Kompletterande Kommunikation, AKK och språklig tillgänglighet inom Malmö stads Grundskoleförvaltning. Många känner igen begreppet TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) men AKK inte lika välkänt. Därför har vi valt att skapa en kurs där deltagarna får prova på både TAKK och annan AKK utifrån elevers behov och förmåga.

Karin Tellner och Kristoffer Börstell.
En man föreläser bredvid en projicerad presentation.
Kristoffer Börstell föreläser om TAKK.

Kursen vänder sig till pedagogisk personal och EHT-personal inom Grundskoleförvaltningens samtliga verksamheter i Malmö stad. Vid de tidigare kurstillfällena har deltagarna uppskattat att träffa kolleger från andra verksamheter vilket bidragit till lärandet mellan skolor/skolformer och olika professioner. De har även uppskattat balansen mellan teori och praktik där de fått möjlighet att öva praktiskt samt reflektera kring användandet av AKK både under och mellan kurstillfällena.

AKK som en resurs i tillgänglighetsarbetet

Kursen TAKK och annan AKK steg 1 är en del i vårt arbete med att stärka kunskapen om och öka användningen av AKK. AKK är en viktig del i skolornas tillgänglighetsarbete, så att alla elever ges möjlighet att kommunicera, förstå och delta i alla delar av skolans verksamheter.

För er som arbetar inom Malmö stad och vill ha ett smakprov på kursen kan ni besöka kommunikationswebbplatsen MS AKK och språklig tillgänglighet, där ni kan ta del av filmer och material från kursen.