Digitaliseringens paradox – när skolan vill framåt, men står still
Australian Education Research Organisation (AERO) har sammanställt internationell och nationell forskning om klassrumsledarskap för att ge praktiskt stöd till lärare. Enligt sammanställningen ska klassrumsreglerna vara korta, enkla och positiva (”Lyssna när läraren pratar” hellre än ”Prata inte när läraren pratar”). De bör också vara få till antalet, cirka 3-6 stycken och introduceras redan första dagen i skolan och läras ut i små steg.
Effektivast blir det om vi kontinuerligt undervisar om reglerna istället för att bara läsa upp dem, exempelvis genom att modellera, diskutera och öva. Det är också bra att påminna om en viss regel inför att den kommer behöva användas. Ska vi till exempel ha en klassrumsdiskussion så kan vi, innan den börjar, påminna eleverna ”Kommer ni ihåg vår regel om att räcka upp handen om vi vill säga något? Nu kommer ni behöva tillämpa den…”. På så vis ger vi eleverna en möjlighet att lyckas bättre (AERO, 2023, s. 1-3).
I artikeln beskriver de ett pedagogiskt exempel när en lärare går från tio negativa regler (”Stör inte”, ”Prata inte”…) till fem positiva regler (”Lyssna när läraren pratar”) som sedan undervisas i klassrummet på olika sätt, kontinuerligt under läsåret. Enligt den sammantagna forskningsbilden skapar det en lärmiljö som blir mer fokuserad, stödjande och positiv (AERO, 2023, s. 4).
Den biträdande professorn Gezer Şen (2022, s. 1697, 1711–1712) betonar vikten av att engagera eleverna i framtagandet av regler vilket stärker tillhörigheten och ansvarskänslan samt skapar ett socialt kontrakt mellan lärare och elever.
I klass 4A skapade vi tillsammans en tankekarta över reglerna vi ville ha. Det blev fjorton regler. Men efter att ha diskuterat, lagt till, slagit ihop och bytt ut kunde vi enas om sex regler:
Reglerna skrivs ut, signeras av eleverna och sätts upp i klassrummet. Vi kommer också diskutera reglerna vidare med de praktisk-estetiska lärarna så att eleverna ser att vi alla står enade.
Under mentorstiden som vi har på måndagar tänker jag att vi ska arbeta med en till två regler åt gången för att kunna skapa djupare förståelse för vad de innebär. ”Dela med dig” kan till exempel betyda att vi delar med oss av det material vi har i klassrummet men det kan också betyda att vi delar med oss av våra tankar och lösningar så att vi lär varandra.
För att få eleverna att följa de gemensamma klassrumsreglerna bör vi sammanfattningsvis tänka på att reglerna ska vara:
Australian Education Research Organisation (AERO). (2023). Establishing and maintaining rules – Classroom management explainer. https://www.edresearch.edu.au/summaries-explainers/explainers/establishing-and-maintaining-rules-their-role-classroom-management?utm_source=chatgpt.com
Gezer Şen, B. (2022). Teachers’ views on classroom rules in basic education. International Journal of Curriculum and Instruction, 14(3), 1696–1715.