M-STEM i Malmö: När modet öppnar dörren till nya möjligheter

Illustration där en person tittar i VR-glasögon, omgärdad av texten 'M-stem'.
M-STEM handlar om AI,VR och Metaverse men främst så handlar det om människor – om lärare som vågar tänka nytt, om elever som får utforska framtidens verktyg, och om gemensamt lärande som växer när vi delar med oss.

Det råder ingen tvekan om att lärarna och eleverna i M-STEM har lagt ner ett imponerande arbete hittills. Med uppfinningsrikedom, nyfikenhet och en stark vilja att ständigt utveckla sin undervisning har de redan skapat något alldeles extra. Nyligen samlades alla deltagande skolor för en heldag tillsammans – en dag full av idéutbyte, förberedelser, skratt, diskussioner och massor av inspiration. Resultatet? Nya samarbeten, fler tankar om hur vi kan använda digitala verktyg, och en växande känsla av att vi tillsammans kan förändra undervisningen på riktigt.

 

Vad är M-STEM?

M-STEM står för Metaverse in Science, Technology, Engineering and Mathematics. Och det är ett Erasmus+KA2 skolutvecklingsprojekt.
Projektet samlar skolor från flera europeiska länder med målet att:

  • utveckla innovativa sätt att undervisa inom naturvetenskap, teknik, matematik och digital kompetens,
  • använda AI, VR och Metaverse för att skapa engagerande och nyskapande lärmiljöer,
  • stärka elevers kreativitet, problemlösningsförmåga och entreprenörskap,
  • och bygga en kultur av internationellt samarbete och ömsesidigt lärande.

Det är lärarna som står i centrum här. Deras förmåga att ställa de där nyfikna frågorna, att tänka ”tänk om vi skulle testa så här istället?”, och deras mod att prova nya metoder gör hela skillnaden. Det är deras drivkraft som ger projektet nerv och riktning – och som öppnar dörrar till nya möjligheter för eleverna.

Nästa steg för lärarna

Inom kort väntar en utbildning i Frankrike där lärarna får möjlighet att fördjupa sig i eTwinning, AI, VR och Metaverse. För lärarna blir detta ett tillfälle att utforska, pröva och utveckla nya idéer – alltid med sikte på hur de kan skapa ännu bättre möjligheter för sina elever.

Elever från fem länder kommer till Malmö

I oktober får de deltagande Malmöskolorna ta emot 24 elever från fem olika länder tillsammans med sina lärare: Portugal, Rumänien, Frankrike, Spanien och Turkiet. Under en hel vecka ska de:

  • besöka olika skolor,
  • delta i workshops,
  • lära sig mer om AI, VR och Metaverse,
  • och framför allt samarbeta och lära av varandra.

Det som gör veckan extra levande är att det är Malmös egna lärare och elever som håller i workshoparna. De öppnar sina klassrum och visar konkret hur de arbetar med AI, VR och Metaverse i kombination med STEM-ämnena på ett kreativt sätt. Det krävs mod att öppna sitt klassrum och låta andra kliva in, inte när allt är färdigt och perfekt, utan mitt i processen – medan idéer prövas, utvecklas och ibland faller platt. Just där, i mötet mellan nyfikenhet och praktiska exempel, mellan skratt och allvar, blir lärandet som mest levande. Och kanske är det allra starkaste ögonblicket när de små misstagen får visa vägen – för det är ofta i det ofullständiga och oväntade som de bästa lärdomarna föds. Det är detta som våra besökare kommer att få ta del av – de lyckostarna, vi hade alla velat vara en fluga på väggen i de klassrummen men med så många flugor svärmandes runt sig hade de inte kunnat jobba 😉

Håll utkik efter online webinare där ni kommer att få höra mer om detta!

Annie Bergh

Illustration där en person tittar i VR-glasögon, omgärdad av texten 'M-stem'.
Screenshot