Digitaliseringens paradox – när skolan vill framåt, men står still
Jag passade på att bjuda Jenny och Fredric till Apelgårdsskolan när vi träffades på Malmö Museer i juni då även vår senaste astronaut Marcus Wandt var där.
Under förmiddagen var högstadieeleverna en klass i taget i idrottshallen och hade workshops som till en början bestod av teori anpassad efter elevernas ålder. De fick lära sig många intressanta saker om rymden och livet på en rymdstation kopplat till bland annat mat och träning, men även toalettbesök, eventuella framtida rymdbebisars medborgarskap (det blir mammans) och varför det inte är en jättebra idé att bli gravid i rymden (strålskador som ger mutationer).
Det gavs stort utrymme för egna frågor och därefter var det astronautträning, då det blev tabata-övningar till Rocky 4-soundtrack och stafetter med burpees.
Efter lunch samlades hela högstadiet i idrottshallen och eleverna blev indelade i åtta blandade lag som skulle tävla mot varandra i olika grenar kopplade till rymden på olika sätt. Det blev frågesport, byggande av pappersrymdbas, fysiska övningar och provsmakning av delikata larver med parmesansmak.
Det visades stor kämpaglöd och gott samarbete inom lagen och eftermiddagen avslutades med prisutdelning och mer fysisk träning innan vi tackade Jenny och Fredric för en lärorik och rolig dag som gav vissa elever solklar astronomisk mersmak!