”Musik i förskolan värdefull för språkutvecklingen”
– Varför startades fortbildningen Re:flex och vilket behov ville man möta i skolorna?
– Re:flex startades för att öka lärarnas kunskaper om och möjligheter att använda konst och kultur i undervisningen och för att öka likvärdigheten mellan skolor och elevgrupper i Malmö stad. Syftet var också att ge lärare bättre kännedom om stadens kulturliv och kulturinstitutioner.
– Vad innebär den samtalsmodell som används i Re:flex och varför anses den vara ett viktigt verktyg i undervisningen?
– Modellen består av tre steg och bjuder in elever till samtal om konst och kultur utan att fastna i värderingar, exempelvis om något är fint eller fult. Samtalet går från konkreta beskrivningar, vidare till tolkning, vad kan detta betyda?, och avslutas med reflektioner kring upplevelsen.
– Hur upplever lärarna att trygghet påverkar möten med konst och kultur?
– Lärarna beskriver att det ibland kan kännas otryggt att möta konst och kultur som de inte känner till. Genom Re:flex har de fått möta nya konstformer och fått nya verktyg, vilket gör att de vågar mer. Därmed får eleverna ta del av mer konst och kultur, både i undervisningen och genom fler och mer varierade kulturbesök.
– På vilka sätt kan kulturinslag bidra till skolans demokratiska och kompensatoriska uppdrag?
– Att arbeta med konst och kultur är en del av skolans uppdrag. Läroplanen betonar att barn och elever ska få möjlighet att erfara och uppleva olika uttrycksformer samt att uttrycka sig på olika sätt. Malmö stad gör flera satsningar på kultur, exempelvis Skapande skola och den kulturella allemansrätten. Re:flex är ytterligare ett sätt att stärka alla elevers möjligheter att ta del av och delta i samtal om konst och kultur. Det är i skolan vi kan göra skillnad, det är där vi möter alla barn och elever.
– Vilka utmaningar finns när det gäller att sprida erfarenheter från fortbildningar som Re:flex till hela kollegiet och skolledningen?
– Resultatet pekar mot att det finns variationer i hur skolor arbetar med konst och kultur. När skolledningen ser detta som en del av ett större arbete, till exempel språkutveckling, och tydligt stödjer samt organiserar insatserna kring konst och kultur, verkar det vara lättare att dela erfarenheter och engagera kollegor i arbetet.