Digitaliseringens paradox – när skolan vill framåt, men står still
Alfred Nobels idé om att belöna insatser som gör ”största nytta för mänskligheten” öppnar dörrar till ämnesövergripande undervisning, samtal om värdegrund och möjligheter att arbeta kreativt med språk och gestaltning. För att göra det enkelt att ta in Nobel i klassrummet har vi samlat några resurser som på olika sätt låter eleverna fördjupa sig, skapa, gestalta och diskutera. Här hittar du upplägg som passar från mellanår till högstadium som passar för temadagar, språklektioner, SO-arbete och kreativa projekt.
En kreativ, elevnära resurs där klassen får utforska personer som gjort skillnad för mänskligheten. Genom gestaltning, skrivande och digital produktion tränar eleverna språk, källkritik och historisk förståelse.
Ett lättillgängligt material om Alfred Nobels liv, drivkrafter och de olika priskategorierna. Passar väl för att skapa en gemensam grund innan klassen fördjupar sig i specifika Nobelpristagare eller arbetsområden.
Ett upplägg som tar avstamp i fredspriset och dess mottagare. Resursen öppnar för samtal om demokrati, konflikter, mänskliga rättigheter och ungas möjligheter att påverka världen.
Litteratur i Nobelpristagarnas anda! Här arbetar eleverna med karaktärer, språk och berättarteknik genom ett strukturerat och inspirerande upplägg som passar svenskundervisningen.
Vi önskar er en härlig decembervecka!
Annika och Lena – redaktörer på Malmö delar