AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Lika för alla, annars blir det orättvist – eller hur var det nu?
Argumentet som används i alla möjliga sammanhang för någon konstig tanke om att alla, eller i alla fall nästan alla, barn ska ha samma hjälp och samma krav oavsett vilka förutsättningar de har.
Är det ett barn som har fysiska eller medicinska behov så ser det annorlunda ut. Jag hoppas i alla fall att inget barn som behöver rullstol, glasögon, hörapparat eller medicin får höra att
”Nej, nu tar vi bort ditt hjälpmedel ett tag så du kan vänja dig vid högstadiet, för där blir det andra krav på dig.”
”Nu får du vara utan din medicin ett tag, det är andra elever i klassen som också vill ha, det måste vara rättvist.”
Det låter helt plötsligt lite fånigt när man gör sådana jämförelser men är skillnaden egentligen så stor? Skillnaden är att svårigheterna är osynliga.
Om vi en gång för alla blir överens om att vi inte har samma förutsättningar så kanske vi kan börja slakta några heliga kor?
Helig kossa 1
Alla måste duscha efter idrotten.
Svar nej. Om det av olika orsaker är svårt för ett barn, orsaker som kan men inte måste, bero på en funktionsnedsättning, så finns det andra alternativ att sköta hygienen. Står inget i Läroplanen heller om att sköta hygienen i skolan…
Helig kossa 2
Ingen får ha keps eller musik på lektionerna
Svar Jo. Jag tjatar ofta om detta, både keps och musik kan förbättra koncentrationen så visst inte bara kan, utan bör, en del elever ha både keps och musik på lektionerna.
Helig kossa 3
Alla ska turas om att ha halvklassuppsättningen av hörselkåpor vi har i klassen, annars blir det orättvist.
Svar blir ett förvånat skojar ni? Om en elev behöver hörselkåpor varje lektion ska eleven ha hörselkåpor varje lektion. Om de inte räcker till för de som behöver så köp in fler. Men kom inte med något om att turas om! Vi turas väl inte om med glasögonen?
Helig kossa 4
Alla har samma ansvar för att hålla ordning på sina skolböcker och material.
Svar nej! Samma regler kan inte gälla alla elever om regeln innebär ett krav som överstiger barnets färdighet! Punkt. Har eleven till exempel ADHD så kan han behöva hjälp med att hålla ordning. Aldrig samma regler för alla! Olika regler för olika behov! Hjälp barnet att hålla ordning i stället för att skapa misslyckande.
Helig kossa 5
Alla elever ska räcka upp handen och förklara i ord svaret på en fråga.
Svar nej. Alla barn kan inte det även om de fysiskt kan prata. Se när det krävs andra lösningar och skapa dem.
Helig kossa 6
Alla ska vara med på gymnasitken i en stor gymnastiksal.
Svar Hitta alternativ som funkar och berätta för alla du känner så vi kommer ifrån det problemet någon gång! Problem för många av våra barn, inte för oss…
Helig kossa 7
Alla ska göra samma prov, alla ska ha läxor…
Svar inte enligt mig… Har skrivit om det innan, begriper inte varför vi envisas med att ha kvar dessa förödande läxor. Nu ska det bli RUT-avdrag på Läxhjälp…Kom igen, lägg ner!
Fler heliga kossor…
Alla elever ska klä på sig i samma takt för att gå ut på rast, gå i samma takt till matsalen, äta lika snabbt, ha lika mycket kläder ute på rasten som de måste vara utomhus på…
Eller som min vän Mia Kårlycke sa;
Alla måste älska hundar. Alla ska äta blodpudding på tisdagar. Ingen får använda Nike-skor på gymmet. …
Tyck till, säg emot eller ge egna exempel på Skolans heliga kor!
Text: Linda Grann