Framtidens lärande – nästa steg

Man sitter framför bärbar dator.
Skolans mål kan inte uppfyllas utan IT; så inleder Peter Becker, DiU, konferensen Framtidens lärande den 14 april 2014. En konferens med underrubriken Nästa steg. Han konstaterar samtidigt att IT inte automatiskt är svaret på alla frågor, lösningen på alla problem. Vi måste definiera de sätt som digitala möjligheter bäst stöttar våra elever i deras skolgång.

Valerie Hannon, Innovation Unit, fortsätter med att måla upp en bild över hur samhället och omvärlden påverkar skolan. Hon tar upp saker som globalisering, ekonomi, miljö och ett hållbart levnadssätt, vår syn på kunskap, undervisning och lärande. Hon berättar om NMCs Horizon report som ges ut var år och försöker spegla teknologiska trender och utmaningar för utbildningssystemet. Valerie delger små intressanta fakta som att i vissa av Googles team är det upp till 14% som inte har en collegeutbildning.

Detta berättar hon så klart inte för att förringa skolans betydelse, utan för att visa på att vi idag måste guida fram kompetenser hos våra elever, inte bara stoppa i dem information. Om vi fortsätter på exemplet Google så anställs personal i högre utsträckning baserat på personlig kompetens. På kreativitet, driv och en insikt om vad man kan lära sig snarare än vad man redan kan. Det är personkemi och social kompetens i en intervjusituation som ofta är avgörande för anställning.

Fokus hamnar på en filosofi om ett livslångt lärande. Att ha en nyfiken syn på livet, att inte vilja vara “klar”. Och ska vi kunna ge våra elever den synen måste vi nog ha den själva. Är du klar som lärare och pedagog? Hur ska vi kunna guida våra elever och rita dem en karta mot detta mål om vi som vuxna inte vet var de befinner sig just nu?

Så var är de? Var är de när de sitter i korridoren med nacken böjd mot sin smarta telefon? Där måste också vi vara, hävdar Jacob “Killfröken” Möllstam, lärare och bloggare på killfroken.se och Pia Widegren, Utvecklingsledare i Motala kommun, Guldäppelvinnare och medförfattare till skriften Nätvandra.

Man sitter framför bärbar dator.De fortsätter med att argumentera för att prata “internet” med eleverna och hade en bra lista med diskussionsfrågor för att få igång en diskussion om nätvanor. Dessa använde de på elever så väl som föräldrar och kollegor. Låt deltagarna välja en fråga och börja prata. Ofta hinner man inte mer än två-tre frågor. Men man är igång.

Ge dina elever en kvarts fritt surfande och studera vad de gör. På ett nyfiket, intresserat och inte snokande sätt.

Har eleverna Instagram- och Facebookkonton använder sig Jacob av det genom att implementera det i undervisningen, samt att visa på sin tillgänglighet och närvaro. Han upplever många frågor om läxor och ett närmare förhållande till sina elever. Han har ett specifikt Facebookkonto för sin lärar-Jacob. Han söker inte upp elever, frågar inte om att bli vän med någon, utan bara finns där.

Och ja, elever finns på Facebook fortfarande även om det är på nedåtgående. De finns också på Instagram, även om det är lite pinsamt och ocoolt. Men de finns också på Kik, Snapchat och Ask.fm.

Vet du inte vad dessa är? Hur var det nu med nyfikenhet och livslångt lärande?

I övrigt var det på konferensen mycket stort fokus på programmering och på makerkulturen. Makerkulturen som Stefan Pålsson på omvärldsbloggen beskriver som rotad i gör-det-själv-traditionen “och utforskar hur högteknologi som tidigare varit dyr och enbart tillgänglig för industrin kan användas på gräsrotsnivå och i småskaliga, innovativa sammanhang.”

Karin Nygårds hackar läroplanen och undervisar på Sjöstadsskolan i det egna ämnet digitalkunskap.

Karin lär eleverna programmering och kreativt tänkande kopplat till läroplanen. De programmerar med lappar, appar, robotar, pusselbitar med kod och regelrätt kodknackande.

Karin pratar Cryptoparty, Teacherhack, CAS – Computing at school och Geek Girls Mini.

Det pratades också språkutveckling, PISAresultat, Unos Uno, nationell it-strategi för skolan mm för att sedan åter komma tillbaka till Geek girls, Data-tjej, hackerklubben, dataslöjd och att vi äntligen fått vår första kvinnliga landslagsmedlem i programmeringsolympiaden, Emma Nimstad.

En del av föreläsningarna spelades in och hittas här. Du kan också hitta en del presentationer och annan information och konferensen.

Det som tidigare varit dyr teknik och få förunnat finns nu tillgängligt för så många fler och skapar helt nya möjligheter. Så ta och besök Malmös eget makerspace på Fabriken, spana in ett cryptoparty och kolla in teacherhack.