Vem är det som trippar på min bro?

Kvinna leker troll under bro.
Who’s that walking over my bridge?
Det var en gång tre bockar som ville gå till ängen för att äta sig mätta av det gröna, saftiga gräset.

Kanske att ni redan har hört någonting om Hadrianus mur i England som är 120 kilometer lång och byggdes av romarna?

Vy över gröna kullar.
Michael Hanselmann. Creative Commons License

Men det finns även en annan mur: Antoninus mur som romarna började bygga AD 142 men lämnade AD 162 när de drog sig tillbaka till Hadrianus mur söderut.

Karta.
Creative Commons License BY-SA 3.0

Varför drog de sig tillbaka? Blev det för kallt för de romerska soldaterna? Var det för att det romerska riket redan var på väg att falla ihop? I alla fall i min hemstad – Falkirk– fick vi besöka Antoninus mur som stod i den stora parken direkt bakom skolan.
Det var kanske inte lätt att känna igen att det har varit en mur men det fanns en utmärk lekplats och en bro som bjöd in till fantasi och glädje. Och det fanns en bro över en ”flod” där det gick utmärkt att spela Bockarna Bruse.

 

Ni känner till de tre, eller hur? Och även i Skottland är de välkända och älskade.

Så när jag fick möjlighet att hålla kursen för förskollärare som heter Berättande och Land Art i Käglinge tillsammans med Lina Hällström från Malmö Naturskola visste jag att jag ville berätta den här sagan. Lina som också läst dramapedagogik tyckte om förslaget.

Land Art börjar alltid med att ”scouta”, en slags spaning av platsen. Det är även viktigt att reagera på platsen – och vädret! Den här eftermiddagen i Käglige naturområdet vill vi börja vid en intressant stenring. På grund av regn får vi söka skydd under taket för att hålla den första rundan och lära känna varandra. Sedan går vi in i skogen.

Temat för dagen är ”Land Art och Berättande”. Lina börjar med en leda-in övning. Vi ställer oss i en ring och funderar på vilka djur vi tror finns i Käglinge.

Till exempel finns det?
ekorre, fladdermus, hare, igelkott, räv, bofink, kaja, kråka, kungsfågel, pilfink, rödhake, skata, stare, stenknäck, svala, sädesärla, trädkrypare, daggmask, huggorm, fjäril, fästing, mygga, nyckelpiga, skalbagge, snigel, snok, snäcka, spindel, trollslända, blåmes?

 

Lära dig mer om djur och natur på Malmö Naturskolas hemsida.

Sedan väljer alla ett djur som kommit upp i rundan. Vad äter det? Hur lever det? Vi funderar på hur det rör sig. Vi börjar gå omkring som djuret. Alla djuren möter varandra och alla låter som djur. Det blir en rolig lek och rollspel och ett fint sätt att ”varma upp” oss.

Nu kommer den första Land-Art-övningen. Eileen berättar lite om Land Art men snart är det dags att alla bygger sitt djur. Här finns inga gränser – bara fantasi. Några ord som kan inspirera: form, färg, kännetecknade, material, proportioner storlek, fjäder/päls/skinn? mjuk/hård?

Och det blir några fantastiska djur.

Igelkott gjord av naturmaterial.

Fjäril formad av löv.

Nu är det dags för Bockarna Bruse. Vi återberättar sagan i en runda: var och en berättar en mening tills vi har hört hela sagan. Lina hade skickat en version av Bockarna Bruse till gruppen innan kursen men jag tror inte att det behövdes. Lärarna i gruppen är duktiga storytellers.

Vi vet ungefär hur en bock ser ut. Men ett troll? Några förslag:

Troll formad av naturmaterial.

Troll formad av naturmaterial.

Troll formad av mossa.

Nu kommer Lina med dramapedagogik för att återberätta Bockarna Bruse på ett annat sätt. I smågrupper spelar vi upp sagan. Grupperna bestämmer vilka djur de är, (ibland är det djuren de använt innan) vilket djur som går över bron och vem som är trollet. De pratar ihop en strategi för att komma över bron. Vad säger de till trollet för att det inte ska äta upp dem? Vad behövs de till?

Sedan spelar alla grupper upp sina spel. Grupperna fick tid att planera och spelar också berättelserna med bravur. Regn förstör inte presentationer; det blir naturteater under skogens skydd utan gränser!

Kvinna leker troll under bro.

Diskussionen efter spelen tar upp frågor som: Vilka känslor kände vi och vilka känslor såg vi i spelen? Varför är trollet så argt? Lärarna berättar om vardag i skolan och om barnens känslor. Vi reflekterar över om teaterspelat hade gått att göra i deras barngrupp och vad hade behövt förändras. Vi funderar även över vilka andra sagor vi hade kunnat jobba med.

Vid den första rundan hade vi alla nämnt ett ord som beskriver våra förväntningar av kursen. Mitt ord var inspiration och jag blev inte besviken: tack till en spännande grupp av engagerade lärare, en kreativ och erfaren kollega och ett givande ställe i naturen.

Här finns lite mer material till sagan om Bockarna Bruse och även en rolig animerad version på engelska – The Three Billy Goats Gruff – återberättat av en skotsk animatör. Om ni vill läsa en ny version av sagan kommer nu en rekommendation av tre unga läsare. Och en rolig film om lekande bockar!