AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Roterande fröknar 2
I onsdags hade det blivit dags att byta grupper i Året-temat. Eller byta fröknar, rättare sagt.
Gruppen som skulle starta med månaderna samlades på golvet. Vi läste upp målet för lektionerna och pratade lite om månader. Flera visste i vilken månad de fyller år. Vi lärde oss en sång om månaderna. När vi sjungit några gånger satt sången fint.
Vi tränade på att säga månaderna, flera gånger tillsammans.
Efter detta var vi redo för lite eget arbete. Vi klippte ut månaderna och klistrade dem i rätt ordning.
I denna övning tränade vi på att läsa och på att säga månaderna i rätt ordning.
Vi tränade också på att skapa struktur i arbetet. Det var lite klurigt att hålla ordning på alla månaderna.
En månad i taget…
… i tur och ordning.
Ny dag, ny lektion. Målet för lektionen var detsamma, med ett tillägg. Nu skulle vi lära oss att säga i vilken månad vi fyller år.
Vi startade med att sjunga månadssången. Härliga toner! Vi lekte en lek som tränade månadernas namn. Efter tio minuter hade alla sagt och sjungit månadernas namn flera gånger.
Vi började arbeta med födelsedagsmånaderna. Några visste när de fyller år och resten tog vi reda på. Alla fick säga ”Jag fyller år i …” och vi lyssnade på varandra.
Dags för dokumentation i ”Min bok”. En modellmening på tavlan samt en lista över månaderna gav alla en möjlighet att lyckas.
”Jag fyller år i ____.”
Mysigt att jobba bredvid min kompis!
Fin illustration som passar till texten.
Glad på min födelsedag.
Färgläggning behöver vi träna mycket på.
Passet avslutades med att vi läste målmolnet igen. Vad var det vi skulle träna idag? Sista insatsen före lunch var att säga ”Jag fyller år i…”
Text och bild: Anna Duncanson