AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Prinsar och prinsessor hos oss – Rapunsel
I dag var det dags för ett nytt tema hos Rosenknopparna.
Vi reste till sagans värld och ska stanna där i några veckor och bekanta oss med prinsar, prinsessor och andra sagogestalter. Vi börjar med klassiska sagor och sedan vänder vi upp och ned på allt. Innan vi började läsa hamnade vi spontant i ett samtal om vad en saga är. Att Knopparna hört sagor var tydligt.
”Det handlar om prinsar, prinsessor, kungar och drottningar.”
”De kan ha pengar…”
”… och de gifter sig med varandra!”
Det bådar gott inför arbetet med sagoingredienser som vi ska komma till. Vi har en underbar sagoskatt att gräva ur i detta tema. Idag hämtade vi sagan om Rapunsel ur ”Prinsessor – sju sagor” Catarina Kruusval mfl.
Barnen lyssnade andäktigt till berättelsen som bitvis är lite läskig. När vi hade pratat lite om sagan var det dags att skapa. Vi hade ett inslag av finmotorisk träning i dagens uppgift.
Dagens arbetsmaterial.
Vi var osäkra på om knopparna hade flätat förut.
Vi tejpade upp ett antal gula tofsar på golvet och så flätade vi tillsammans under lärarledning.
”Från höger, lägg i mitten. Från vänster, lägg i mitten.”
Struktur, struktur och åter struktur.
Det gick strålande. 17 små Rapunselflätor växte fram i varje klassrum.
Vi målade Rapunsels torn noga, noga.
Rapunsel fick flytta in.
Härlig arbetsglädje.
Resultatet blev därefter.
Viktigt att barnens fina arbeten får komma upp på väggarna. Detta var ett härligt startpass på ett spännande tema. Så roligt vi ska ha det!
Text och bilder: Anna Duncanson och Katharina Olofsson