Nytt på Malmö delar
Bedömningsuppgift i grodtemat
På onsdag är det dags för ett nytt tema hos ettorna på Rosengårdsskolan. Vi avslutade grodjobbet med en liten bedömningsuppgift. Vi ville med denna uppgift kontrollera om 1) eleverna kunde berätta lite om hur grodan lever, fortplantning, föda och fiender 2) vem som kunde skriva ner sina kunskaper på egen hand.
Vi visste att några barn skulle behöva skrivstöd men det var spännande att se hur många som behövde stöd med faktabiten.
Vi plockade fram våra grodbilder och repeterade tillsammans och kom överens om vad vi kunde skriva till varje bild.
Många barn ville vara med och säga vad de lärt sig. Vi läste igenom de gemensamt formulerade texterna.
Sedan suddade vi på tavlan och delade ut grodhäften till var och en.
Samla tankarna…
… skriva vad jag minns…
… använda temats viktiga ord…
… och förklara det jag vet.
Några barn behövde stöd med skrivningen. Det fick de givetvis. Däremot kunde de själva säga vad vi skulle skriva och visade på så sätt att de inhämtat goda kunskaper om grodor. Toppen!
Grodan lägger ägg. Ur äggen kommer yngel.
Grodhonan lägger ägg.
Äter insekter.
Grodors fiender är räv och ormar och fåglar. Slut.
Groda äter insekter.