Viktig fakta med Cowboy Jim

alt=””

Enligt läroplanen ska alla barn ges förutsättningar att ta till sig kunskap på olika sätt. Att kunna använda sig av olika strategier, så kallad studieteknik, underlättar kunskapsinhämtandet. Det finns ingen anledning att vänta med undervisning i studieteknik, anser vi. Därför börjar vi redan nu.

Instruktion på tavla.

En strategi för att komma ihåg innehållet i en text vi läst eller en film vi sett är att sammanfatta den, det vill säga plocka ut det viktigaste. Idag skulle Cowboy Jim hjälpa oss med det. Aktuellt tema är harar.

Projicerad film med örn på tavla.

Dagarna före och efter påsklovet har vi ägnat åt olika arbeten om harar. Vi har utgått från både skönlitteratur och faktatexter. Vi har pratat om hur harar lever och om vilka fiender de har. Idag var det dags att möta kungsörnen öga mot öga.

Projicerad film av hare på tavla.

Den vinterkamouflerade skogsharen råkade hoppa utanför snöområdet och blev därmed ett lätt byte för den gigantiska kungsörnen. Efter en ganska kort jakt var haren fast i örnens långa starka klor.

Barn sitter på golvet.

Spännande och lite läskigt.


Projicerade bilder på harar.

Vi tittade vidare på talande hare-bilder och repeterade olika fakta.

Begrepp kring harar.

Därefter var det dags för en EPA. Var och en fick tyst fundera ut något de visste om harar. De delgav sedan varandra sina tankar i par. Avslutningsvis lyfte vi de olika tankarna i ringen. Vi använde oss av våra glasspinnar för att uppmärksamheten skulle behållas och talutrymmet fördelas jämnt.

Alla fick säga en sak de visste om harar, till exempel: ”Harar har långa öron”. Cowboy Jim hjälpte oss sedan att välja ut det viktigaste ordet i varje mening. Barnen gav förslag. Cowboy Jim bekräftade. De viktiga hare-orden listade vi på tavlan.

Fakta om harar på tavla.

Barnen hade nu suttit ganska länge i ringen och behövde röra på benen. Alla hämtade därför sin skrivbok och gick till sina arbetsplatser. Vi valde tillsammans ut tre av våra viktiga ord och formulerade tillsammans tre meningar utifrån dem. Först ut var svans.

Elever sitter och jobbar vid bord.

Alla skrev samtidigt.

Fakta om harar på tavla.

Nästa på tur var morötter. Under tiden vi pratade om morötter kom vi på att harar även äter gräs och bark.

Elever sitter och jobbar i sina bänkar.

Alla var delaktiga.

Elev skriver i häfte.

Skrivträning med meningsfullt innehåll.

Fakta om harar på tavla.

Sista ordet vi valde var morrhår. Simsalabim, vad hade vi här då? En faktatext!

Teckning av hare.

Läroplanen säger att vi ska kunna kombinera text och bild. Lärarledd hare-ritning med fokus på innehållet i faktatexten.

Text och teckning om och av harar.

Haren skulle färgläggas i naturlig färg, i naturlig miljö.

Text och teckning om och av harar.

Så här fina blev barnens arbeten.

Text och teckning om och av harar.

Alla barn gjorde finfina jobb.

Text och teckning om och av harar.

I de två andra grupperna formulerades faktatexten gemensamt samtidigt som fröken skrev på datorn via kanonen. Texterna skrevs ut och klistrades på färgat papper.

Instruktion på tavla.

Ett intensivt arbetspass som avslutades med återkoppling till målmolnet. Vi hade plockat ut viktiga ord ur barnens faktameningar och sedan skapat en egen faktatext utifrån dem. Näste steg blir att skriva faktatexter om harar på egen hand. Titta gärna in i slutet av veckan för att se hur det gick…

Text och bild: Katharina Olofsson