Nytt på Malmö delar
Vi skriver faktatexter – språkgrupp 3
I vårt förra tema om grodor, bekantade vi oss med sexfältaren i arbetet med att skriva faktatexter. Vi bestämde oss för att arbeta precis på samma sätt denna gång, förutom att föremålet nu var haren.
Material: Sexfältare, kladdpapper samt gula små faktaböcker.
All vår undervisning utgår från samtalet, ofta i EPA-form.
Välkända bilder som väckte vår tankeverksamhet.
De senaste dagarna har vi även läst flera faktatexter om harar. Vad kom vi ihåg?
En faktatext ska ha en viss struktur. Det ska våra barn få lära sig. Dessutom ska vi skriva med hela meningar, mellanrum mellan orden och punkt i slutet. Ett tips är att börja meningarna med; ”Haren är…”, ”Haren bor…”, ”Haren äter…” och så vidare.
Vi fyllde i sexfältaren.
1. Vilket djur ska vi skriva om?
2. Hur ser djuret ut?
3. Hur bor djuret?
4. Vad äter det?
5. Vilka fiender har det?
6. Hur förökar det sig?
Utifrån sexfältaren fick var och en skriva en ”tränings-faktatext”. Struktur är viktigt.
Slutligen skulle faktatexten renskrivas i den fina gula boken.
Noggrant.
Strukturen gjorde att alla kände sig säkra och kom igång direkt.
Renskrivning.
Ett myller av gula små faktaböcker om harar.
Vi visade våra kunskaper i både text och bild.
Illustrationerna skulle vara naturtrogna.
En korrekt beskrivning av haren.
Vi vet vad en grop är för något.
Vi använde oss av nya begrepp vi tränat på i temat, till exempel bark…
Grymma faktatexter skapade av Rosengårdsskolans ettor.
Vi är så stolta över våra ambitiösa rosenknoppar. De slår ut mer och mer för varje dag som går.
Text och bild: Belma Kudin och Katharina Olofsson