Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
Närmiljö som lärmiljö
Att arbeta med utomhuspedagogik i närmiljön ger möjlighet att komplettera och variera klassrumsundervisningen med flera olika lärplatser. Inne växelverkar med ute. Eleverna får uppleva med hela kroppen och konkretiserar många moment som skapar en förförståelse för det som senare kommer att beskrivas i t.ex. olika läromedel.
Genom att besöka historiska platser, upptäcka djur och växtliv i parkerna får eleverna en möjlighet att göra egna erfarenheter av upplevelser i verkliga situationer, förstahanderfarenheter.
Genom pedagogiska kartor finns det möjlighet att få uppslag hur man kan använda sig av närmiljön på Rosengård och övriga Malmö i många olika ämnen. Här finns sökfunktioner på lektionstips. Det gäller att upptäcka de inspirerande platser som finns i skolornas närmiljö. En sådan plats är skogsdungen på Östra Rosengårdsfältet.
Skogsdungen är en trädsamling som finns nedanför Botildenborgs vattentorn. 1987 jobbade Kai Regnell på Rosengårdsskolan och såg en möjlighet för skolan att använda platsen i sin undervisning. Kai berättar här om hur platsen utvecklades.
Denna film är för närvarande inte tillgänglig eftersom den inte är tillgänglighetsanpassad med textning och/eller syntolkning. Redaktionen arbetar kontinuerligt med att tillgängliggöra så mycket material som möjligt och hoppas på er förståelse. Har du frågor, kontakta pedagogmalmo@malmo.se
Så här gör du för att använda dig av vårt pedagogiska material
1. Gå in på Pedagogiska kartor.
2. Klicka på Aktivitetstips i högermenyn.
3. Du får upp en undermeny. Bocka för Närmiljö som lärmiljö. Det tänds stjärnor i kartan som markerar platserna.
4. Använd zoom-verktyget i vänstra delen av kartan. Tryck på plus. Korrigera kartans läge genom att hålla ner vänster musknapp och flytta musen.
5. När du klickar på stjärnan som motsvarar skogsdungen kommer det upp en ruta med text som slutar med ”läs mer”. Klicka på läs mer.
6. Du kommer till en meny i malmo.se där du kan välja olika alternativ.
Skogsdungen är ett utmärkt område för att undervisa i olika ämnesområden, men trots det har platsen fallit i glömska.
Som du ser finns det fler röda stjärnor i kartan. Det tillkommer nya platser efter hand. Vi har arbetat med Holmaområdet och kompletterar nu med Forntidslämningar i Rosengård.
Denna film är för närvarande inte tillgänglig eftersom den inte är tillgänglighetsanpassad med textning och/eller syntolkning. Redaktionen arbetar kontinuerligt med att tillgängliggöra så mycket material som möjligt och hoppas på er förståelse. Har du frågor, kontakta pedagogmalmo@malmo.se
Finns det något motsvarande område på din skola? Kontrollera gärna genom att klicka på ”naturområden” på Pedagogiska kartor. Det finns inga lektionsförslag kopplade till de här platserna, men det finns idéer att hämta i vårt material som med säkerhet kan användas även där.
Text: Eva Hörnblad och Bo Lindvall
Utvald bild: Tobias Sonestedt