AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Elefant-jämförelser steg 3
Då var vi framme vid steg 3 i arbetet med jämförelser – arbete i par. Pararbetet har föregåtts av gemensamt muntligt och skriftligt arbete.
Att arbeta i par ska befrukta – inte stjälpa. Ett pararbete ska kännas meningsfullt för båda parter. I detta fallet kan det kännas meningsfullt att med hjälp av egna nyförvärvade kunskaper, kunna befästa dessa genom att stötta en kompis. Det kan även kännas meningsfullt att tillsammans med en kompis försöka påminna varandra om vilka olika jämförelser vi pratat om de senaste dagarna. Att få stöd och hjälp av en kompis kan kännas meningsfullt om jag själv känner mig lite osäker. Inte minst tränar vi oss själva i att lyssna på andra, ha tålamod och vänta på vår tur.
Dagens uppstart blev en filmsnutt om elefanter från UR:s ”Vilda djur”.
http://www.ur.se/Produkter/176421-Vilda-djur-Elefant
Barnen gillar film. Berättande i kombination med bild ger det extra stöd som krävs på en skola med 100% SvA-elever.
Efter filmen repeterade vi några skillnader mellan afrikansk och asiatisk elefant. Vi kom överens om att meningarna kunde starta med; ”Den har…”, ett stöd som har stor betydelse då barnen ska producera på egen hand.
Likadant arbetsblad som i måndags, då vi skrev gemensamt. Barnen ska känna igen sig.
Några barn har behov av att skriva på dator. Givande pararbete.
Vi hjälps åt med formuleringarna. Sedan turas vi om att skriva.
Om någon glömt hur en bokstav ser ut, hjälps vi åt.
Glöm inte punkten!
Flitens lampa lös.
Båda parter aktiva – en förutsättning för ett givande pararbete.
Full koncentration.
Barnen får oftast välja eget jobb då de är färdiga med lektionens arbetsuppgift. Att välja bok och läsa på egen hand, har blivit väldigt populärt den senaste tiden. Att sen få läsa upp för fröken är SÅ kul! Självklart handlar boken om elefanter…
Resultat av dagens språkpass.
Det vi tränade under detta 45-minuters pass var förmågan att:
- jämföra
- samtala
- lyssna
- läsa
- skriva
- använda ord och begrepp som hör till temat (t ex betar, snabel, hud, tämja)
- samarbeta
Efteråt var det dags för lunch och rast. Fröknarna passade på att njuta av det fina vårvädret.
Anna, Katharina och Belma på bänken i solen.
Härliga omgivningar som kanske underskattas?
Alla knoppar känner sig nu förberedda för att skriva jämförelser helt på egen hand. På fredag är det dags! Följ oss gärna för att se hur det går.
Text och bild: Katharina Olofsson