Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
På riktigt – på Tunaskolan
I samarbetet och i mötet mellan lärarens och bibliotekariens kompetens möjliggörs ökade och fördjupade förutsättningar för ökad måluppfyllelse. Malin Präntare och Catrin Ringberg, lärare respektive bibliotekarie på Tunaskolan i Lund har tillsammans skapat projektet “Min och spökskrivarens berättelse”.
Projektet är ett samarbete mellan yngre och äldre barn. Men det är mer än ett ”skolprojekt”. Det handlar om samarbete och kollegialt lärande på många olika plan och nivåer. I projektet övar eleverna flera viktiga förmågor, bland annat att skriva, ta emot feedback, samarbeta, illustrera och läsa upp. Och det kanske viktigaste av allt är att eleverna upplever att det är på riktigt! Det bidrar till att eleverna blir utmanade, inspirerade och motiverade, vilket i sin tur leder till fördjupat lärande.
Projektet går ut på att barn i trean skriver ett utkast till en berättelse med personbeskrivning, miljö och händelse. Åttorna är deras spökskrivare och snickrar ihop en text efter treornas anvisningar. Berättelserna publiceras som e-böcker i Tunabibblan, skolbibliotekets blogg. Till varje e-bok hör förutom texten och illustrationer, en ljudfil där eleven läst in sin text, ofta kryddat med ljudeffekter. Uppgiften är konkret, rolig och angelägen tycker eleverna. Och de har en tydlig mottagare och målgrupp för sina produktioner. De skriver för yngre barn med allt vad det innebär.
Malins och Catrins samarbete är ett ypperligt exempel på hur samspelet mellan deras respektive kompetenser bidrar till ökad måluppfyllelse för eleverna. Är du nyfiken på att ta del av deras framgångskoncept? Se Chris Munseys reportagefilm På riktigt – på Tunaskolan.
Text: Karin Ahlstedt
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från youtube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.