Nytt på Malmö delar
Myrans livscykel
- ”ge exempel på livscykler hos några djur”
- ”namnge några djur och sortera dem efter olika egenskaper”
- ”beskriva och ge exempel på kopplingar mellan några djur, i enkla näringskedjor”
Så tacksamt att använda myror och spindlar, tycker vi. Djur som finns nära i barnens vardag. Djur som vi tror fått en identitet hos barnen, efter detta tema.
För knappt två veckor sedan fokuserade vi på myrans livscykel. Efter olika typer av input (film, faktatexter, skönlitterära texter och samtal), tränade vi gemensamt genom att skriva och rita myrans livscykel.
Målet var att alla barn, med egna ord, skulle kunna berätta om myrans livscykel och då dessutom använda sig av de nya begrepp vi lärt oss.
Begreppen i fokus.
Bedömningspasset introducerades med högläsning av den skönlitterära boken ”Har du sett på myran”. En fantastisk bok med massor av myrfakta, i berättelseform.
Nu var barnen redo för eget arbete. Fyra bilder, fyra rutor och fyra rader. Allt skulle såklart stå i rätt ordning.
Inga tvivel. Barnen satte saxen i papperet på direkten.
Limma…
…och skriva.
Ganska snabbt avklarat.
Nu hade barnen stödorden i handen.
I par tränade de på att berätta till bilderna.
Myran lägger ägg i ett av rummen i myrstacken. När äggen kläcks kommer det ut myrlarver. Larverna lindar in sig i sitt eget saliv och blir en kokong. När myran är färdig öppnas kokongen och myran kryper ut.
Först fick alla par gå fram och berätta till sina bilder.
Men när alla barn hade fått berätta, ville de berätta en gång till. Varför då?
Jo, för de hade lärt av varandra. Alla ville göra tillägg.
Så här stolta är rosenknopparna när de visar vad de går för. Alla klarade uppgiften med bravur!