AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Nytt läsår – nya tag
Vi har nu varit igång i skolan i tre veckor och nu ska förhoppningsvis även jobbet här på bloggen rulla på. Det har varit härligt att återse alla Rosenknoppar. Några elever har tyvärr flyttat vidare och har lämnat sina platser till nya knoppar. Det är alltid tråkigt att förlora någon i barngruppen men ut- och inflyttningar är vanliga på Rosengårdsskolan. Vi är ofta den första skola man kommer till när man kommer till Sverige och Malmö. Tur då att Rosengårdsskolan är en så härlig skola både att vara elev och personal på!
Våra elever behöver samtala så mycket som möjligt om meningsfulla saker. Att det finns rikligt med tillfällen för interaktion är en viktig byggsten i en språkutvecklande undervisning. Om alla samtal i klassrummet sker mellan pedagog och elev blir det inte mycket taltid per lektion för varje elev. Vi behöver organisera arbetet så att det, på varje arbetspass, skapas utrymme för samtal elev till elev. Vi kommer att arbeta i grupper och par ofta, ofta i tvåan. För att det ska bli meningsfulla stunder med fokus på rätt innehåll behöver vi träna på hur dessa samtal ska gå till.
Idag tränade vi i par med att göra enkla intervjuer.
Vi tränade på att ställa frågor…
… lyssna på svaren…
… och till sist på att presentera det vi just hörde.
-Nu är det din tur att fråga så svarar jag.
Efter mycket tränande var vi redo att presentera våra kompisar för varandra i ringen. Det var lite pirrigt och många att lyssna på men det gick jättebra. Vi tog lite paus för lunch och lyssnade på resten av presentationerna efter rasten.
Efter att ha lyssnat till 16 presentationer var det så skönt att koppla av med lite mysläsning på mattan.
När vi är helt bekväma med att arbeta i par och i grupp kan vi även använda lärparen/lärgrupperna som ett redskap i det formativa lärandet. Att få feedback på ett utfört arbete kan påverka resultaten i positiv riktning. Vi ska bli experter på att ge kamratrespons.
Text och bild: Anna Duncanson