Slutbedömning i trafiktemat – en trafikutflykt

Elever går på led.
Nu hade vi tränat både praktiskt och teoretiskt, mot kunskapskraven i trafiktemat. Dags att knyta ihop säcken.

Skyltar vid en busshållplats.

Buss nr 5 skulle ta oss ner mot centrum.

En grupp med barn tillsammans med en vuxen.

Det var mycket trafik på Amiralsgatan. Vi höll oss en bit innanför trottoaren.

Två elever sitter i en buss.

Det är både spännande och kul att åka buss.

En elev sitter i en buss.

Framme vid Latinskolan – dags att gå av.

Pedagog i gul väst.

På plats i Rörsjöallén. Fröken Belma samordnar kollegerna.

Elever går på led på Kungsgatan.

Här fick vi leka…

Barn äter mellanmål.

…och fika.

Tre barn leker på ställning. Två barn äter mellanmål. Elev vilar på bänk.

En paus på bänken.

Elever leker i sandlåda.

Härligt samarbete i sandlådan.

Elever leker i klätterställning.

Elever leker i gunga. Elev leker i gunga. Elev leker i sandlåda. Elev leker i sandlåda. Elev leker i sandlåda.

Efter en stund var det dags för trafikpromenad. Vi skulle nu omsätta våra teoretiska kunskaper i praktiken.

Trafikskylt.

Vi höll utkik efter Herr Gårman när vi skulle korsa en gata. Vi tittade vänster – höger – vänster.

Trafilkljus med grön gubbe.

Vid vissa övergångsställen fanns trafikljus. Vi inväntade grön gubbe innan vi gick över.

Elever går på led.

En bit på Regementsgatan och en bit genom parken.

Bilar i korsning.

Framme vid Slottsgatan och Stadsbiblioteket (som dock inte syns i bild).

Elever i klätterställning.

Åter en stunds lek. Denna gång på Sagolekplatsen.

Elever i klätterställning.

Så uppskattat av knopparna.

Elever går på led.

Regementsgatan igen – promenad i riktning mot Latinskolan och busshållsplatsen. På denna trafikerade gata gäller det att fokusera på hur man går och på vad som händer runt omkring.

Tre elever åker buss.

Trötta men glada knoppar, i bussen på väg hem. Tur att det fanns sittplats efter allt promenerande.

Elever sitter på golvet och arbetar.

Väl hemma igen, fick barnen sjunka ner på golvet med lite olika uppgifter.

Elev jobbar med bokstäver.

Vi brukar kalla det: ”Välj jobb.” Det kan till exempel innebära att man gör klart något som ligger, tar fram ett pussel eller läser en bok.

Två barn sitter vid bord och arbetar.

Den praktiska biten av slutbedömningen avklarad. I morgon blir det muntlig och skriftlig.

Text och bild: Katharina Olofsson