Nytt på Malmö delar
Slutbedömning i trafiktemat – muntligt och skriftligt
Kunskapskravet är:
- Eleven ska kunna nämna några riskfyllda platser i trafikmiljö i sitt närområde och kunna ge exempel på hur man kan undvika fara där.
Då är det detta vi ska bedöma.
Morgonpasset startade med en EPA. Fundera en stund enskilt, på vad du lärt dig i trafiktemat.
Delge varandra i par. Alla får talutrymme och möjlighet att ta del av varandras kunskaper.
Att få sätta ord på sina trafik-tankar, skapar goda förutsättningar för kommande skrivuppgift.
…lyftes barnens tankar i alla-gruppen. En mind-map växte fram på tavlan.
Utifrån mind-mapen skapade vi en gemensam text. Syftet var att ge barnen så mycket stöd och förberedelse som möjligt inför den enskilda skrivuppgiften.
Vi klistrade in den gemensamma texten på sista sidan i vår trafikbok.
Nästa pass. Dags att reflektera på egen hand. Vad har jag lärt mig i trafiktemat? En bild och tre symboler utgjorde stöd i skrivandet.
Bilden är från den mest trafikfarliga platsen vid vår skola – vändzonen. Hur undviker vi fara där?
Cykelhjälm – Herr Gårman – Cykel
Förberedda till tänderna, satte knopparna igång.
Tänka efter…
…fylla på…
…och rita bild.
Klart!
Några smakprov.
Vi vågar nog säga att ALLA rosenknoppar vet:
- hur man korsar en gata på ett trafiksäkert sätt
- hur vi undviker fara vid några trafikfarliga platser nära vår skola
- vad en säker cykel ska vara utrustad med
- varför vi ska ha cykelhjälm på huvudet när vi cyklar
Alla har berättat om hur vi kan undvika fara vid vändzonen på skolan. En del av eleverna berättar på ett sammanhängande sätt, så att andra hör och förstår. Andra behöver lite mer stöd i sitt berättande. I texterna har alla berättat om trafiksäkerhet på olika sätt. Alla har gjort sitt bästa och kan vara stolta över sig själva och sin insats.
Text och bild: Katharina Olofsson