AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Vi får brev!
Oj som tiden springer iväg ibland! Detta hände hos Rosenknopparna förra måndagen. Så här såg den nya temaplanschen ut. Mofflor?? Vad är det? Ingen verkade veta så vi började titta på de saker som någon ställt mitt på vår matta i ringen.
Påsar med skräp…
… och ett papper. Mystiskt! Det stod ”Hej” längst upp…
… och ”Med vänliga hälsningar…” längst ned. Vad kunde detta vara för ett papper? Efter ett intressant samtal enades vi om att det var ett brev från MOFFLORNA. De ville att vi skulle hjälpa dem att ta hand om skräpet som någon slängt i deras dunge.
Usch då! Vem gör så? Slänger skräp i naturen.
Målet för lektionen kom upp på tavlan. Många nya ord idag. Vad betyder material?
Under mycket klokt prat påbörjades sorteringen av skräpet vi fått. Att sortera liknande material i högar var inte jättesvårt. Att komma ihåg alla nya ord var lite värre. Om och om igen använde vi orden.
Ofärgat glas…
… och färgat glas.
Plast,
kartong,
och metall.
Är detta också ett material? Nej men glödlampor sorteras för sig…
… precis som batterier.
Nu var det skönt att komma igång med lite praktiskt arbete. Vi ville dokumentera våra nya kunskaper.
Vi gjorde skyltar och ritade saker tillverkade av olika material.
Det gällde att skriva tydligt.
Fina bilder.
Upp med dokumentationen på väggarna. Vi visste ju inte ifall några mofflor kunde tänkas titta in på natten.
Det gjorde de minsann. De var imponerade över vårt arbete och gav oss ett nytt uppdrag. Men DET är en annan historia!
Text och bild: Anna Duncanson