AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Adjö till mofflorna
I torsdags var det dags att knyta ihop säcken och sammanfatta de senaste veckornas miljötema ”Bland mofflor och småkryp”.
Vi hade ett sista uppdrag kvar, nämligen att göra oss av med alla sopor vi sorterat.
Vi la allt material på mattan, repeterade och sorterade.
Dokumentation på tavlan. Vi samlade ihop allt material i påsar och promenerade iväg till återvinningen.
Vilken tur att det fanns en lekplats på vägen hem.
Frukt och lek.
Fröknar behöver kaffe på förmiddagen. Idag blev det på termos.
Tänk så mycket fint det finns i närområdet.
I fredags skulle vi sammanfatta våra kunskaper i förhållande till kunskapskraven.
- ge exempel på olika material och hur de ska sorteras
- varför ska vi sortera?
- vilken roll har daggmaskar och gråsuggor i naturen?
Vi samlades i språkgrupperna och utgick ifrån fem rubriker. Vi reflekterade och skapade en text tillsammans och blev därmed väl förberedda för nästa pass.
Rubrikerna på tavlan. Bildstöd. Nu skulle var och en skriva ner sina reflektioner i ”Min bok”.
Det är en utmaning att skriva ner sina kunskaper när man går i tvåan. Vi tränar!
Några barn skriver helt på egen hand.
Andra behöver lite stöd på vägen. Då kan fröken vara sekreterare. Det är viktigt att allas kunskaper får komma ut.
Här var fröken sekreterare hela tiden. Elevens kloka tankar skrevs ner.
Vi är så stolta över våra rosenknoppar.
Text och bild: Katharina Olofsson, Anna Duncanson och Belma Kudin.