En heldag med Torsten

Bilder på Torsten Bengtssons böcker.

Vilken härlig dag vi har haft på Rosengårdsskolan idag! I alla fall hos tvåorna och fyrorna. Vi har haft kick off i Skapande Skola-projektet om Torsten Bengtsson och hans böcker. Bilder på Torsten Bengtssons böcker.

Egentligen har vi tjuvstartat för längesedan med att läsa Torstens böcker. Det är bland annat det som gjorde dagen idag så lyckad.
Böcker står uppställda på rad.

Klassrummet är fyllt av Torstens alster. Det lockar till många spontana bokstunder. Vi var så nyfikna på hur det skulle vara när Torsten kom…

Man föreläser framför projicerad presentation.

… och det var ingen som blev besviken. Helt plötsligt stod han där och pratade med oss. Han berättade att när man skriver får man ljuga hur mycket som helst, om olika författarknep och om några av sina bokfigurer.

Pedagog och barn sitter på golvet.

När han berättade om Kim och Lina-böckerna och om Erik-böckerna ville vi läsa allihopa på en gång.

Elev framför presentation i klassrummet.

Torsten sa att alla kan bli författare.

Pedagog och barn sitter på golvet.

Det var så spännande att lyssna på Torsten att vi orkade sitta stilla i nästan en hel timme.

Elev framför presentation i klassrummet.

En och annan började nog redan göra planer för en egen bok.

Elev framför presentation i klassrummet.

När det var frågestund ställde knopparna många kloka frågor.

Instruktion på whiteboard.

Så var Torsten borta. Han var tvungen att skynda vidare till nästa klass. Vi dokumenterade i Min bok. Tillsammans formulerade vi två startmeningar som alla skulle skriva.

Barn skriver i texthäfte.

Sedan fick var och en fylla på med sina egna tankar.

Elev skriver i häfte.

Så spännande med en riktig författare!

Barn skriver i texthäfte.

”Nu ska jag lyssna på Katharina!”

Barn skriver i texthäfte.”Vad ska jag skriva mer?”
Päron i skål.

Dags för fruktstund och rast.

Instruktion på whiteboard.

Sedan fortsatte jobbet med Torsten Bengtsson efter rasten. Det var dags att visa att vi vet vad en mening är och att vi kan skriva meningar.

Omslaget till boken "Erik på taket".

Som input hade vi Erik på taket. Vi ställde en hypotes om vad boken skulle handla om. Genom att titta på bokens framsida och använda Spågumman Julia så aktiverade vi vår förförståelse för boken inför läsningen. Sedan lyssnade vi när fröken högläste.  
Barn sitter på golv.

Efter läsningen var det dags att visa att vi vet vad meningar är. Eftersom vi lärare ville veta vad var och en verkligen kan just nu så fick vi hitta arbetsplatser överallt.

Barn skriver på papper.

Alla tog uppgiften på allvar och gjorde sitt bästa.

Kompendium om Erik på taket.

Stor koncentration rådde i klassrummet.

Teckning och mening skrivet under.

Någon skrev faktiskt sin allra första mening. Vilken glädje för skribenten! (Och för fröken, inte minst.)

Barn läser bok och följer texten med fingret.

Efteråt kopplade vi av med Torsten Bengtssons fina böcker.

Efter skolan samlades alla inblandade pedagoger och vår skolbibliotekarie, Eva Wiberg, till ett planeringsmöte med Torsten. Dagen idag var bara starten. I vår kommer det att hända saker! Håll ögonen öppna här på bloggen.

Text och bild: Anna Duncanson