AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Fas 4 i rymden
Vi tog fram vår plansch och gick igenom punkterna.
För att kunna skriva en faktatext måste vi inhämta kunskaper.
Vi läste och jämförde två olika faktatexter om Saturnus och kom fram till att de berättade ungefär samma sak.
Bilder hjälper oss att förstå texter. Den praktiska uppgiften till dagens kunskapsinhämtande blev en bild på Saturnus.
Förra veckan hade vi tränat på att teckna Saturnus och ringarna tillsammans. Nu skulle vi göra på egen hand.
Bildteknik.
Dagens material.
Fröken modellerade.
Alla satte igång.
Måla tätt med oljepastell. Sudda ut linjerna med fingertoppen.
Klippa noggrant.
Förra veckan tränade vi gemensamt. Nu var det dags att göra tankekarta på egen hand.
Vi läste återigen våra två faktatexter. Först gemensamt…
…och sedan enskilt.
Första strecket gemensamt.
Sedan ut och jobba i par/grupp.
Barnen visste hur de skulle göra. De hade ju tränat förra veckan.
Vi samlades i ringen och lyssnade in alla grupper.
Vi skapade sedan en gemensam tankekarta. Den skulle vi använda till fredagens skrivande.
Nu var tiden inne.
Vår gemensamma tankekarta upp på tavlan.
Som en sista förberedelse fick barnen i små grupper, prata kring rubrikerna i tankekartan.
Nu var vi så redo vi kunde bli.
Pennorna glödde.
Våra barn ges alltid möjlighet till olika anpassningar. Några behöver stöd av fröken.
Några skriver på dator.
Inte glömma styckeindelningen.
Full koll.
Montera faktatext och bild i våra Rymdenböcker.
Stolta barn…
…och stolta fröknar.
Veckan avslutades med utvärdering av Rymden-temat.
Alla barn kunde berätta om något de lärt sig i temat. Ett framsteg!
Det fanns även lite utrymme för egna tankar. Någon var sugen på att åka till månen för att hoppa!
Kunskapskraven vi jobbat mot i detta tema är:
- kunna berätta om hur solen, månen och jorden rör sig i förhållande till varanda
- kunna skriva en faktatext utifrån en tankekarta
- kunna använda stor bokstav, mellanrum och punkt på rätt ställe
Specifika språkmål:
- kunna använda nya ord och begrepp vi lärt oss i temat t ex planet, solsystem, rymden, dragningskraft
Under hela temat har barnen fått ”feed-forward”, för att kunna utvecklas så mycket som möjligt.
På baksidan av Rymdböckerna har fröken nu skrivit en mer summativ kommentar i förhållande till kunskapskraven.
Nu lämnar vi rymden för denna gången. På måndag väntar ett nytt spännande tema.
Text: Katharina Olofsson
Bild: Katharina Olofsson, Anna Duncanson, Belma Kudin.