Det taktila lärandet

alt=””
I de kommande blogginläggen kommer arbetet med Skapande Skola att sammanfattas.

Vi är de särskilda undervisningsgrupperna Sakura och Olympen för barn med autism. Det innebär bland annat att vi jobbar med olika anpassningar som t.ex. små undervisningsgrupper och stor personaltäthet. Eleverna som deltagit i Skapande Skola är i åldrarna 10 till 15.

Händer känner på olika material.

Frågor som rör autism är aktuella i alla sammanhang och ett av målen är att ge eleverna verktyg för att bli självständiga individer med förståelse för den egna kognitiva stilen – vilken är din?

Inom autism kan man uppleva sinnena på ett annorlunda sätt. Under Skapande Skola arbetet har vi tagit fasta på detta och har haft det taktila sinnet som utgångspunkt.

Hur kan man lära sig genom det taktila sinnet och vad är det man lär sig? Vi har gjort taktila teckningar, experiment om vart på kroppen känselsinnet är starkast, bakat skulpturer och gjort övningar för att reflektera över känselsinnet. Upplevelserna och kommentarerna har varit många och olika. Övningarna har känts som hagelregn mot kroppen eller inte känts alls, det har varit kladdigt, kittligt, jobbigt men kul och visa saker har eleverna frågat om att göra igen. Syftet med Skapande Skola har varit att beröra frågor som identitet, autism, språk, det taktila sinnet, delaktighet, samarbete och hur allt detta kan främja lärandet.

Jag som skriver detta heter Gosia Bojkowska och arbetar som bildlärare. Jag är även utbildad konstnär och har en lång erfarenhet av att arbeta med skulptur. Som bildlärare och kulturombud på skolan har jag snickrat ihop ansökan till Skapande Skola med fokus på det taktila sinnet och elevernas funktionsnedsättning. Som kulturaktör har jag under Skapande Skola arbetet genomfört flera av workshopen och vi har också haft nöjet att samarbeta med konstnären Ingrid Sandsborg. Här kommer vår berättelse om hur det känns!
Händer känner på olika material.