AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Vi reser till Sydamerika
Förutom i språkgrupperna integrerar vi alltid SvA med NO och SO. Det fungerar utmärkt att kombinera ett NO/SO-innehåll med att arbeta med någon texttyp i cirkelmodellen.
I detta tema fokuserar vi på berättande texter och sagor specifikt. Det är sagorna som tar oss runt i världen. Denna vecka är vi i Sydamerika och arbetar med en saga därifrån. På Unga Fakta har vi hittat flera sagor från hela världen som vi använt. Här har vi ”Den magiska sjön” från Chile.
Efter högläsning och samtal om sagan och om dess budskap tränade vi på att återge huvuddragen. Vi fick nio meningar från sagan och uppgiften var att ordna meningarna i rätt ordning. Vi tränade lyssnande, läsning, återberättande och inte minst – samarbete.
Sedan var det dags att rita den magiska guldkannan från sagan.
Det blev 47 olika kannor.
Alla med sin personlighet.
Vi provade tekniken att kombinera pastellkrita och vattenfärger.
Supernöjd och stolt!
Nästa dag var det dags för lite sightseeing i Sydamerika. Vi startade med Kristusstatyn som vakar över Rio de Janeiro i Brasilien. Vi hoppas att de nedslag vi gör i varje världsdel hjälper eleverna att hänga upp sina minnen och kunskaper.
Vi gör två dokumentationsblad i varje världsdel. Vi skriver upp världsdelens namn, det aktuella landets namn, vilken saga vi arbetat med. Vi ritar landets flagga och något vi minns från sagan.
Vi klistrar bilder och skriver till.
Arbetet engagerar. Intresset för världen vi lever i är enormt.
Text och bild: Anna Duncanson