Nytt på Malmö delar
Fjärilar i luften
I temat har vi arbetet mot följande kunskapskrav:
- fjärilens livscykel
- namnge några djur och sortera dem efter egenskaper
- ämnesspecifika ord och begrepp
- beskrivande text
- återberättande text
- olika tekniker i bild
- förstå och använda nya engelska ord, enkla dialoger
En film om fjärilar fick introducera första passet. Därefter fick barnen i smågrupper skriva ner vad de redan visste om fjärilar samt vad de ville veta om fjärilar. Frågeplanschen har sedan suttit på väggen under temats gång. Frågorna har vi besvarat tillsammans efter hand.
Alla fick välja en fjäril. Den skulle målas symmetriskt.
Allt arbete i temat har dokumenterats i Fjärilsboken.
Vi arbetar ämnesövergripande så mycket det går. Vi upplever att det skapar sammanhang och meningsfullhet för både oss och barnen.
NO/Sva
- fjärilens livscykel
- beskrivande text
- ämnesspecifika ord och begrepp
En fantastisk animerad film som på ett lekfullt sätt beskriver fjärilens livscykel.
Nya ord och begrepp skulle förklaras och uttalas. Puppa blev gärna pumpa i början.
En gemensam text som stödstruktur inför eget arbete.
Sedan kunde de allra flesta på egen hand.
Presentation och förklaring av matrisen. Tillsammans tränade vi på att redogöra muntligt för fjärilens livscykel. Därefter träning i par. Fröken lyssnade på var och en. Under tiden var det eget arbete i klassrummet. Tillsammans diskuterade vi var krysset skulle sättas. Oftast var vi helt överens. De allra flesta kryssen hamnade längst till höger. När målet är tydligt för barnen och vi är generösa med störstrukturen, når de allra flesta dit de vill.
NO/Sva
Fjärilslarverna från England har anlänt.
Dokumentation – återberättande text.
De åt, växte och frodades.
Varje dag skedde någon form av förändring i burken. Den 1/6 hade de fem larverna blivit puppor.
Ny dokumentation – återberättande text.
Nu var det dags att fästa klisterlappen med pupporna i den större fjärilsburen. Vi var livrädda att något skulle gå fel.
Men puppor är tåligare än man tror. Alla fem på plats. Vi gick hem och firade långhelg och Svenska flaggans dag.
I tisdags morse blev vi glatt överraskade. Tre vackra Tistelfjärilar tittade nyfiket på oss när vi satte oss i ringen. Samtidigt gapade tre tomma puppor på klisterlappen. Magiskt!!!
Vad äter fjärilar? Apelsinsaft och banan skulle gå bra enligt instruktionerna.
Fascinerande och fängslande!
En sista dokumentation innan fjärilssläpp.
Det tog en stund innan första fjärilen vågade sig ut i friheten.
Barnen – så fångade av stunden.
Flyg fjäril, flyg!
Naturen är fantastisk!
Bild
Ett gott exempel på formativ undervisning är kortfilmen om Austin´s butterfly. Den lilla pojken Austin ska rita en bild av en fjäril. Han ritar en fjäril som han ser den i sitt huvud. Han glömmer dock bort en hel del detaljer och att rita den utifrån ett vetenskapligt perspektiv. Efter stegvis feed-forward från sina klasskamrater förvandlas hans enkla lilla fjäril till en mer verklighetstrogen variant med naturtrogna detaljer och kroppsdelar.
Våra barn blev imponerade och motiverade.
Fröken satte upp denna vackra Makaonfjäril på tavlan. Bredvid ritade hon en enkel fjärilsvariant utan detaljer. Barnen fick sedan ge fröken feed-forward. Steg för steg utvecklades frökens fjäril till en riktig Makaonfjäril.
Sedan var det barnens tur. Bilden på Makaonfjärilen satt kvar på tavlan. Barnen fick rita av. Resultatet blev fantastiskt. Inte minst blev alla barn imponerade av sin egen prestation.
NO/Sva – beskrivande text – läsa
Gemensam läsning av faktatext.
NO/Sva – beskrivande text – skriva
Fröken modellerade genom att berätta och skriva om sin favoritfjäril för barnen. Sedan fick barnen välja sin favorit och skriva en kort beskrivande text.
NO/Sva
Här tränar vi på att svara på frågor med hel mening, punkt och stor bokstav på rätt ställe.
NO
Fjärilens delar. Nya ord och begrepp.
Bild – ny teknik
Så enkelt – så fint. Melittapåsar klipptes till. Mönster och färg målades med tusch. Papperet fuktades med vatten och fingertopp. Färgerna flöt ihop. Tork över natten. Piprensare till antenner. Sedan uppsättning på fönsterrutorna. Voilá!
NO – sortera djur efter egenskaper
Fjärilen har sex ben och är en insekt. Men det finns fler djurarter med andra egenskaper. Vi lyfte några. Först behövde vi skriva en gemensam definition för varje begrepp.
Nya ord och begrepp.
I början av veckan sorterade vi tillsammans i stor grupp. Sedan i par.
I slutet av veckan kunde de allra flesta på egen hand. Lägg ut korten och berätta muntligt.”Örnen är en fågel. Den har två ben och näbb. Den kan flyga”. Vi tar alla chanser att säga och uttala nya ord.
Engelska – ny ord, dialoger
”The Very Hungry Caterpillar” passade som handen i handsken till våra engelsk-pass dessa veckor. Fjärilens livscykel på engelska.
Nya ord blev veckodagar och mat.
De nya orden använde vi sedan i korta dialoger som barnen fick träna i par och sedan spela upp.
Teknikdag – berätta om en teknisk lösning hämtad från naturen
Lätta små fjärilar flyger i luften. Tunga stora flygplan flyger i luften. När vi sätter luft i rörelse sker små under.
En gång i tiden stod en man och tittade på lönnfrön som flög i luften. Fröna snurrade ner från lönnträdet på ett propellerliknande sätt. Mannen tänkte att den tekniken borde kunna användas med annat material. Propellern var uppfunnen!
Dokumentation – återberättande lucktext
Högläsning om helikoptern. Gemensam diskussion om helikopterns fördelar i förhållande till andra fordon.
Bild – lärarledd ritning
Dagen avslutades med att alla barn fick göra en egen propeller av en bit papper och ett gem.
Vilken snurr…
…och vilken lycka!
En liten papperficka tillverkades och klistrades in tillsammans med ALLT annat i …
… Fjärilsboken.
Text och bild: Katharina Olofsson