AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Vi plockar majs på Sularpsfarmen
Igår åkte vi på en härlig utflykt. Resan gick till Lund och Sularpsfarmen utanför Södra Sandby. Vi var bara sjutton elever eftersom de allra flesta var hemma och firade Eid, den muslimska högtiden.
Uppställning på skolgården, redo för avfärd. Först åkte vi buss till Malmö Central.
Glada barn på tåget mot Lund.
Väl framme i Lund var vi enormt hungriga. Det är aldrig så gott att äta som när man vet att väskan är full av fika.
Platsen framför Domkyrkan var blev ett perfekt rastställe. Efter pausen var det dags att ta en buss till mot vårt slutmål, Sularpsfarmen.
Framme i den strålande solen på gården.
”Vilken häftig pumpa!”
De härliga killarna som äger Sularpsfarmen har bjudit in alla barn i skånska skolor att komma och plocka majs. Ett härligt och generöst erbjudande.
Vi fick direktiv och gav oss ut över fälten…
… utrustade med påsar till plockningen.
Här kan vi gå!
Eftersom vi arbetar med bondestenåldern är vi väldigt intresserad av odling just nu. Det var verkligen tydligt att frågor väckts under arbetets gång. Barnen kommenterade vilka fält som blivit plöjda och att majsens blommor såg ut som säd.
Nu var det dags att plocka. Alla barn fick plocka fem kolvar. Detta var superroligt!
Barnen försvann in i majsraderna och kom lyckliga tillbaka med sin skörd.
Så fina!
Killarna på gården hade fixat glöd så att alla som ville kunde grilla en av sina kolvar.
Gott!
Vi tog en liten promenad innan bussen gick och hittade nypon, äpplen och björnbär i naturens egna odlingar. Många intryck!
Dags att åka hem igen. En fantastisk upplevelse. Ett stort tack till bröderna på Sularpsfarmen som gjorde dagen möjlig. De kommer själva från Rosengård och utgör fina förebilder för våra elever.
Dags för efterarbete. Idag i skolan hade vi mycket nytt material att arbeta med. Vi började med att återkoppla till vad vi lärde oss om odling, förra veckan.
Fast nu handlade det om majs. Vi diskuterade, läste och tittade på bilder.
Dagens arbetsmaterial. Bilder och korta texter som handlade om majsodling.
Vi läste igenom texterna gemensamt och enskilt. De hade tyvärr ”råkat” komma i fel ordning. Sedan fick var och en para ihop bild och text och klistra in i temaboken.
Efter rasten tränade vi på att berätta muntligt om hela resan från plöjning till majskolv.
Vi tittade på bilderna på skärmen, övade i par och hjälpte varandra att använda expertord som plöja, jord, åker, så majskorn, näring, mogen och skörda.
Några ord till som kunde vara bra att ha. Till sist fick var och en muntligt redovisa sina kunskaper.
Som avslutning på dagen tränade vi på att skriftligt berätta i kronologisk ordning. De som missat utflykten skrev och berättade om hur de firat Eid.
Text och bild: Anna Duncanson