AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Förmågan att jämföra
Eftersom vi i detta tema bedömer förmågan att göra jämförelser mellan livet förr och nu var det i dag dags att lyfta fram jämförelserna, repetera och träna.
Det fungerar alltid bäst när vi startar i något som är nära eleven. Att jämföra frukt har vi gjort förut.
Vi hade ett samtal om äpple och banan och repeterade hur man gör fullständiga jämförelser. Barnen kom ganska snabbt ihåg och hittade in i rätt tänk. Det blev dock ungefär såhär några gånger: ”bananen är lång och äpplet är saftigt”. Då kunde vi prata om att att man jämför en sak i taget.
Efter rasten tog vi upp tråden och skrev upp några jämförelser, gemensamt formulerade, på tavlan.
Sedan var det dags att prova att göra jämförelser mellan livet förr (på forntiden) och nu. Eleverna fick själva välja vilken tidsperiod de ville jämföra med vår egen tid och de fick några ord att utgå ifrån i sina jämförelser.
Tillsammans formulerade vi några jämförelser på tavlan. Sedan var det dags att prova de egna vingarna med en kamrat som stöd.
I par gjorde vi jämförelser. Det var inte enkelt att fullfölja jämförelserna. Vi pratade och gjorde om. Till slut blev det flera fina jämförelser. Arbetet fortsätter på måndag då det blir bedömningslektioner.
Text och bild: Anna Duncanson