AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Pojkarna i hörnet
1 september arrangerades en mötesplats kring dans som uttryck i skolan. En av danspedagogerna som presenterade sig under kvällen var Ingrid ”Ingo” Rosborg. Ingo är koreograf och dansare med erfarenhet från flera Skapande skola-samarbeten. Lindeborgsskolan var en av de skolor som valde att samarbeta med Ingo.
En solig oktobermorgon tar vi oss till Lindeborgsskolan för att få vara med på F-klassens möte med henne. En rad förväntansfulla barn tar plats i skolans lilla gympasal där de bjuds på spännande, fantasifull musik. Ingo jobbar mycket med association och det intuitiva. Hon utmanar barnen med ord som kreativ och association. Barnen ska gestalta både som statyer och i rörelse.
Över golvet flyter barnen som vågor, snö och storm. Men även eld, kärlek och moské får sina tolkningar. Vid ett tillfälle ska barnen gestalta lärare och ser genast stränga ut. De går omkring med höttande pekfingrar ackompanjerade av fnissande lärare som betraktare. Stunden andas mycket lekfullhet på ett stort allvar. Det barnen gör är viktigt och Ingo vågar låta det ta tid. Barnen får prova många gånger. Det finns inget rätt eller fel men det ges utrymme att få testa olika uttryck. Tillsammans skruvar och vänder och vrider de sätt att tolka och hur vi kan använda våra kroppar. Emellanåt tappar barnen koncentrationen och det blir lite stökigt men när Ingo klappar i händerna tre gånger hittar gruppen snart tillbaka.
I ett moment jobbar barnen två och två. Ena parten får röra vid en kroppsdel på den andre och en rörelse uppstår. Mycket skratt och glädje i rummet!
Atmosfären är tillåtande och i ett hörn sitter ett gäng killar som inte riktigt är med. De känner sig obekväma i danssituationen men är ändå uppmärksamma. Ingo och lärarna låter de ha sitt hörn och har kommunikation med killarna hela iden. Det tillåtande förhållningssättet leder så småningom fram till att de är uppe på golvet i sitt trygga hörn och deltar men på sina egna villkor.