Dinosaurier på Malmö Stadsbibliotek

Elever klädda som dinosaurier.
Dinosaurier i forntidspjäsen
Förväntansfulla elever från åk. 2 på Rosengårdsskolan bänkar sig framför draperiet på Kanini på Malmö Stadsbibliotek.

Strax ska de få göra bekantskap med dinosaurier, isfigurer, stenåldersfolk, samt folk och gudar från bronsåldern. Åk. 2 från Stapelbäddsskolan spelar sin forntidspjäs för den specialinbjudna klassen från Rosengårdsskolan. Efter föreställningen väntar en skapande verkstad, tillsammans med bibliotekspedagogerna Lisa och Karin, även den med forntidstema.

I den skapande verkstaden kommer eleverna från de båda skolorna att, i blandade grupper, bygga dinosaurieskelett tillsammans. På eftermiddagen upprepas samma procedur med två andra klasser från Stapelbäddsskolan och Rosengårdsskolan. Det är jag, Anna, som har tränat in pjäserna tillsammans med Stapelbäddsklasserna. Pjäserna har tidigare spelats ute på Stapelbäddsskolan för andra klasser, samt föräldrar och syskon.

Med syftet att barn från olika stadsdelar ska få chansen att träffas i ett kulturellt sammanhang, bjöd jag och bibliotekspedagogerna in två klasser från Rosengårdsskolan, som jag gjort rymdpjäser med tidigare under terminen, till föreställningarna på Stadsbiblioteket. Bibliotekspedagogernas efterföljande skaparverkstad blev pricken över i:et, när barnen verkligen fick chans att mötas under byggandet av sina dinosaurieskelett.

Elever pysslar ihop skelett.
Elever bygger dinosaurieskelett i Skaparverkstaden.

Elevröster om evenemanget:

”/Jag tyckte att det var trevligt att åka iväg till stadsbiblioteket och titta på Stapelbäddsskolans teater. / Jag tyckte att pjäsen var jättebra. Vi lärde oss mycket om Forntiden som vi inte har arbetat med än. / Dinosaurierna var roliga! De hade fina kläder. / Vår teater var också bra. / För övrigt vill jag säga att teatern var tydlig och att de var duktiga på att spela teater och att bygga! / Det var jätteroligt att hjälpas åt att bygga med pinnar, vinkorkar och mycket annat.  / Jag tyckte att bygga tillsammans var kul. Först var vi blyga men sen pratade vi med varandra. Vi skrattade också. /

Det kändes roligt att träffa nya barn. Jag blev bara lite blyg. / Det var bra att öva på att våga prata med andra barn. De var lite annorlunda från oss för de pratar skånska. Jag tyckte om skaparverkstaden. Det var roligt där. / Det var bra att bygga tillsammans för vi lärde känna varandra. Vi hjälpte varandra och fick idéer av varandra. / Jag fick öva mig på att prata med barn jag inte känner. / Det var roligt at bygga med 2:orna som vi inte har sett innan.  / Jag tyckte att det var pirrigt i hela kroppen. /”

Lärarröster:

Vi är väldigt nöjda med samarbetet och ser fram emot framtida kontakt. Eleverna tyckte det var kul och intressant att få komma och uppleva Stadsbiblioteket. De tyckte pjäsen var jättebra och rolig. Det var spännande med den skapande verkstaden. Eleverna vill jättegärna ha kontakt med klassen från Stapelbäddsskolan.

Bibliotekspedagogerna Karin & Lisa:

Det var mycket bra att en skolklass kom och spelade sin pjäs (i ett lärotema) på biblioteket. Det var också mycket bra och kul att de spelade för en okänd klass från en annan stadsdel. Det var ett bra sätt att möta andra barn i sin stad på. Den skapande workshopen fungerade bra, då klasserna fick en chans att lära känna varandra lite och inspireras av varandra. Ett väl fungerande samarbete mellan alla oss pedagoger.

Anna Rasegård, teaterpedagog, barnkulturenheten