Vart är vi på väg? – En cool resa från mind via process till produkt

Järnväg som leder in i skogen.
Vart är vi på väg? - En cool resa från mind via process till produkt.

10 p:

En resa som börjar i Kristianstad och tar oss västerut. På vårt resmål ska vi få en inblick i vad en innovation är samt hur man arbetar i process från en idé till en färdig produkt. Vi ska även lära oss om de 17 globala målen.

8 p:

När vi efter första träffen i vårt landskaps största stad kommer tillbaka till Kristianstad har vi med oss lite kunskap om programmering och ska nu dela upp oss i grupper där vi får arbeta med det vi är intresserade av: design, programmering, management, dokumentation, ljud eller grafik.

Papper med anteckningar ligger på bord.Två elever sitter framför datorn.Textdokument på dator.Elever ritar hus på dator.Elever på scen hos cool minds.

6 p:

Vi åker återigen västerut. Malmö bjuder på besök på COOP och experthjälp till programmen som klassen ska arbeta med i de olika grupperna. Det är lite ”kallt” i lokalerna men de bjuder in till undersökningar och upptäckande med ”sinnena” i de olika rummen som erbjuds.

4 p:

Återigen tillbaka till Fröknegårdsskolan i Kristianstad och jobba vidare med idén på klassens produkt. Lite struktur och ledning från läraren behövs för att komma vidare i processarbetet. På vårt resmål fanns även många andra spännande saker att titta på i allt från biologi, teknik, kemi, elektronik och media.

2 p:

Sista besöket på vårt resmål i Malmö, nära COOP. Vi jobbar med sista finishen på vår produkt och planerar hur vi ska presentera den på innocarneval, vi filmar, dokumenterar, programmerar, skapar ljud till presentationen, designar vår app, jobbar med grafiken utifrån designernas idé och leder arbetet framåt. Spännande även att titta ut genom fönstret på en av alla konstgräsplaner runt stadion och se Marcus Rosenberg trixa med bollen.

0 p:

Cool minds är ett av de företag som ingår i innocarnevals lärprocesser. Som lärare kunde man välja mellan tre olika inriktningar:Fingrar lödar kretskort.

  • Teknisk inriktning innebär exempelvis att löda kretskort, jobba med arduino eller på annat sätt bygga en produkt med hjälp av elektricitet och komponenter. Ett exempel är en elektronisk hand som kan plocka upp tappade saker i små utrymmen.

 

  • Digital inriktning innebär att lära sig att koda och bygga ett spel, ett program eller en app. Ett exempel är att bygga en app som kan hjälpa nyanlända att hitta fikakompisar.
  • Biologisk inriktning kan variera mycket men kan handla om miljövetenskap, hälsovetenskap eller ekologi. Ett exempel är att skapa ett filter som kan rena vatten.

 

Under besöken får man stöd i hur man arbetar från en idé till en färdig produkt. Att arbeta i process i olika grupper kan vara krävande och det bygger mycket på att varje grupp tar ansvar för sin del, managementgruppens ansvar är att leda arbetet framåt och ha koll på hela processen. De andra grupperna får både grotta ner sig i sitt eget intresse men behöver samtidigt ha förståelse och koll på hela processen så att det blir en samsyn på slutprodukten. En individualisering samtidigt som eleverna får träning i entreprenöriellt lärande, samarbete, processarbete, ansvar men även kunskap i de olika programmen som de använder.

Text: Anna Moberg