Att uppmärksamma och arbeta med hedersproblematik
Skolledarskap i sikte – Ledarrollen
Susanna Sjöstrand och Ewalotta Benndoff som går Skolledarskap i sikte bloggar vidare om synen på ledarskap.
Hälften av tiden har gått. Det är halvlek.
Vi funderar på om vår syn på ledarskap har förändrats. Det har den.
Vi var rädda för att rollen som skolledare skulle begränsa oss. Vi var rädda för att skolledarskap skulle innebära att vår kreativitet begränsas. Att vi som skolledare bara skulle vända papper.
Men det är tvärtom. Kreativitet är en förutsättning för att vi ska kunna arbeta lösningsfokuserat. Som skolledare håller du ständigt många olika bollar i luften. Exempel på “bollar” är åtagandeplan, föräldrar, medarbetare, elever och de politiska krav som ställs på en skolledare. För att kunna lyckas med detta har vi insett att vi behöver ha en stor verktygslåda som innehåller både kreativitet och beprövade modeller.
Under två dagar har vi drillats i hur viktigt det är att kommunicera på ett tydligt sätt med mål och syfte i fokus. Vi har också insett att konflikter/olika åsikter kan utveckla verksamheten i rätt riktning om de synliggörs och bearbetas av en tydlig, närvarande och insatt ledare.
Hälften av tiden har gått. Den tid som passerat har berikat oss. Både genom mötet med våra kollegor i Skolledarskap i sikte och våra handledare. Men även genom alla er skolledare i Malmö stad som vi har fått möjlighet att träffa fysiskt och genom våra kollegor i Skolledarskap i siktes berättelser. Med detta önskar vi er alla en god jul. Vi ses nästa år med nya ledarvisioner.
Text: Ewalotta Benndoff och Susanna Sjöstrand