Här är hela listan över nominerade till Malmö pedagogpris 2024!
Kontrollfreaks är vi allihopa!
Den söker ständigt efter mönster eftersom en avvikelse från det normala kan innebära ett hot. Prasslet i busken kan vara en sabeltandad tiger. När vi levde på savannen behövde vi snabbt upptäcka vilda djur för att kunna ta oss till trygghet. Hur kan vi lugna vår nervösa trygghetstörstande hjärna i klassrummet?
Hjärnan har alltså en förkärlek för att ta reda på vad som pågår genom att känna igen mönster i världen. Den tycker om att känna sig säker och den vill förutspå framtiden, hur saker och ting ska bli. Spådomarna gäller både ögonblick för ögonblick och vad som kommer att hända på längre sikt. När man inte kan förutspå framtiden går ett larm till hjärnan att skärpa uppmärksamheten och vi blir stressade. Oklarheter är en styggelse. Du känner säkert igen dig i hur stressen gör sig påmind när det är oklart från vilken perrong tåget ska gå eller när du inte vet hur länge kollegiemötet ska hålla dig fast, 45 minuter eller fyra timmar?
För att minska stressen behöver vi öka känslan av kontroll. Att skapa en känsla av kontroll aktiverar vårt belöningssystem och dopamin frigörs. Dopaminet gör oss öppna, nyfikna och fokuserade – redo att lära.
Synliggör en tydlig spelplan
Ett sätt att öka känslan av kontroll är att synliggöra lektionens innehåll. När vi investerar de inledande minuterna åt att gå igenom lektionsinnehållet hjälper vi eleverna att förutspå framtiden. Genom att berätta vad eleverna ska göra, i vilken ordning samt hur och varför, aktiveras hjärnans belöningssystem istället för dess hotsystem.
Det räcker med att skriva upp lektionens övergripande punkter på tavlan. Då finns de kvar under hela lektionen och eleverna kan lätt se vad nästa steg är.
Det är lätt att missuppfatta en ramsatt lektionsinledning som en tvångströja för flexibilitet i undervisningen. Men det är ju tvärtom! Det är när ramarna är satta och spelreglerna är tydliga som vi kan vara som mest flexibla. Tydlighet och kontroll är inte synonymt med trist och tråkigt. Det är snarare trist och tråkigt med bristande kontroll!
Hoppas vi ses på Pedagog Malmö Live!
Annika och Lena
—————————————————————————————————————————————————————————-
Missa inte höstens workshopar i hjärnsmart undervisning
Vi bygger broar mellan didaktik och neurovetenskap för att effektivisera undervisningen och för att lära eleverna hur man lär. Du får konkreta undervisningsstrategier för att jobba med hjärnan och inte mot den. Teori och klassrumsnära i ett. Vi bjuder såklart på fika!
Vill du att vi kostnadsfritt besöker din skola för ett skräddarsytt upplägg – anmäl dig här.
A. Minnet, stress och brain breaks (Nyhet!)
Antal tillfällen: 2
Datum: 3/10 och 25/10
Tider: kl 15.00-17.00
B. Minnet, mindset och motivation
Antal tillfällen: 3
Datum: 4/10, 24/10 och 7/11
Tider: kl 15.00-17.00
C. Minnet och brain breaks
Antal tillfällen: 2
Datum: 22/11 och 28/11
Tider: kl 15.00-17.00
Referenser
“Det ni gjort har varit mycket bra! Varvat föreläsning med samtal + praktiska övningar. Intressant med kopplingar till forskning”.
“Jättebra – tydligt – forskningsbaserat – användbart – hela föreläsningen – direkt tillämpbar i klassrummet“.
”Mycket intressant och givande workshop som gav många aha-upplevelser. Har fått många handfasta och användbara tips om vad jag kan tänka på i min undervisning. I vissa fall har jag även fått bekräftat att jag gör rätt (utan att veta varför) vilket är minst lika mycket värt.”
”Jordnära exempel, tydlig struktur för innehållet och positiv stämning.”
”Konkreta exempel som kan användas i olika åldersgrupper om hjärnan och hur den fungerar.”