Vad du uppmärksammar formar din hjärna

alt=””
I slutet av 1990-talet blev forskarna varse att den vuxna hjärnan förändras av både erfarenheter och till och med av egna tankar. Än mer spännande är att vad du uppmärksammar tycks spela roll för hur din hjärna formas.

Läkaren Ola Schenström berättar om ett experiment som utfördes under samma årtionde. Vid University of California jämförde forskare två grupper av apor. De lät en apparat knacka på apornas fingrar 100 minuter varje dag. Samtidigt som apparaten knackade fick aporna höra ett ljud i hörlurar.

Den ena gruppen belönades med juice när de fokuserade på fingrarna (beröring av huden) och ignorerade ljuden. Aporna i den andra gruppen blev istället belönade när de riktade sin uppmärksamhet på ljuden i hörlurarna. Två samtida stimuli, två grupper men med två olika fokus. Hade uppmärksamheten satt olika spår i apornas hjärnor?

Hjärnorna jämfördes efter sex veckor. Gruppen som ignorerat ljudet och fokuserat på beröringen visade, i den del av hjärnan som bearbetar just beröring av huden, en två till tre gånger tjockare hjärnbark. För aporna som däremot hade riktat sin uppmärksamhet mot ljuden hade andra områden i hjärnan expanderat, nämligen områden som bearbetar ljud. Vart du riktar din uppmärksamhet på tycks alltså spela roll för hur hjärnan formas. Men vad händer om du sällan fokuserar på att fokusera utan istället ständigt distraheras?

När du ska lär dig något, till exempel genom att läsa i en lärobok, behöver du hålla kvar din uppmärksamhet på boken. Om du sällan fokuserar på att fokusera, blir det svårare att exempelvis orka läsa en längre text. En längre text kräver ju att du under en längre tid håller kvar din uppmärksamhet. Apornas uppmärksamhet formade hjärnan. Det man uppmärksammar och tränar på blir man över tid bättre på. Så varför inte ignorera mobilen under några minuter varje dag och istället fokusera på att fokusera genom att läsa. Då stärker du både din koncentrations- och läsförmåga. Kanske 100 minuter låter som en evighet, men vad sägs om att börja med 10 minuter?

/ Annika och Lena

Tecknade ansikten i en cirkel.

 

Missa inte vårens workshopar i hjärnsmart undervisning

Vi bygger broar mellan didaktik och neurovetenskap för att effektivisera undervisningen och för att lära eleverna hur man lär. Du får konkreta undervisningsstrategier för att jobba med hjärnan och inte mot den. Teori och klassrumsnära i ett. Vi bjuder såklart på fika!

Vill du att vi kostnadsfritt besöker din skola för ett skräddarsytt upplägg – anmäl dig här.

 

A. Minnet och Stress & Brain breaks

Antal tillfällen: 2

Del 1: onsdagen den 27/2 v. 9 kl. 15-17 (Minnet)
Del 2: torsdagen den 7/3 v. 10 kl. 15-17 (Stress och Brain breaks)

Tid: kl 15.00-17.00

 

B. Minnet och Mindset

Antal tillfällen: 2

Del 1: torsdagen den 4/4  v.14 kl. 15-17 (Minnet)
Del 2: onsdagen den 10/4  v.15 kl. 15-17 (Mindset)

Tid: kl 15.00-17.00