Det snackas om…

alt=””
Letter magnets NEWS isolated on white
I dag är det fredag och som vanligt sammanfattar Pedagog Malmös redaktion skol- och förskolenyheter från veckan som gick.

Tre terminer och kortare sommarlov = vägen mot bättre skolresultat? I budgeten som lades fram i veckan presenterade Malmös politiker tanken på det nya upplägget, som man hoppas kan lösa problemen med de kraftigt varierande skolresultaten.

– Man måste våga tänka nytt, säger skolkommunalrådet Sara Wettergren (L).
Läs mer här!

Mer om förslaget att införa tre terminer: Sydsvenskan har pratat med Marie Wall Almquist, ordförande för Lärarförbundet i Malmö om förslaget. Läs mer!

DN har rapporterat om att det särskilda stödet för elever med särskilda behov har minskat kraftigt de senaste åren. Nu skriver samma tidning om att regeringen nu bland annat ska utreda om det behövs fler särskilda resursskolor.

Både gruppen och individen måste kunna stå i pedagogiskt fokus på förskolan – och för att man ska kunna använda många olika teorier om kunskap och lärande fyller så kallad neuropedagogik en stor funktion. Det menar forskaren och lärarutbildaren Lena Aronsson vid Stockholms universitet, som intresserat sig för vad som händer när man sammanför neurovetenskaplig kunskap med förskolans etablerade sociokulturellt orienterade teorier.

Läs mer här!

Läs hela avhandlingen här!

Debattens vågor gick höga när psykologen Bo Hejlskov Elvén och läraren Isak Skogstad möttes i TV4-programmet ”Malou efter tio” för att diskutera lågaffektivt bemötande i skolan. Debatten har fortsatt även efter programmet. Läs mer!

Se debatten här!

Vill du hålla dig uppdaterad kring vad som publiceras på Pedagog Malmö? Preumerera då på vårt nyhetsbrev som kommer ut varje onsdagsmorgon. Anmäl dig här för att inte missa pedagogiska tips, inspirerande arbetsätt och insiktsfulla blogginlägg!

Trevlig helg!