Gör dig beredd!

alt=””
Jag vågar påstå att vi aldrig tidigare har haft så många nyutkomna barnböcker i bokhyllorna på förskolorna, än vad vi har just nu.

Först kom Bokgåvan, med böcker hämtade företrädesvis ur 2018 års utgivning och strax efter jul kom det ytterligare ett bokpaket – den här gången med böcker ur 2019 års utgivning. Sammantaget hamnar vi på upp mot åttiotalet nya titlar, vilket är fantastiskt och säkert ganska unikt.

Den dåvarande kulturministern Alice Bah Kuhnke sa i en radiointervju (SR 180410) att förskolan har en kompenserande roll när det gäller högläsning: ”När vi ser vilka barn som halkar efter i skolan är det barn som inte har läst lika mycket när de växte upp, inte blivit lästa för lika ofta. Där kan ju förskolan spela en helt avgörande roll och därför vill vi att det ska finnas ett litet förskolebibliotek på varje svensk förskola”.

Nu har vi böckerna och nu är det bara att sätta igång och läsa! Fast riktigt så enkelt är det inte. Precis som det gäller allt annat kopplat till förskolans undervisning, kräver det här både reflektion och planering. Men framför allt kräver det en god kännedom om titlarna som vi nu har på förskolan. Det säger sig självt att åttiotalet titlar bjuder på en uppsjö av olika teman, reflektioner och problematiseringar. Stina Wirsén är aldrig okontroversiell och när Sara Stridsberg presenterar sin roman ”Beckomberga – ode till min familj” som en bilderbok (”Dyksommar”), med samma plats, samma karaktärer och samma pappa som har tappat sin livslust – ja då gäller det att vara beredd. När blodet skvätter i den textlösa boken ”Maraton” av Karin Cyrén eller när älgarna dricker hinkvis med blod i Pija Lindenbaums ”Vi måste till jobbet”, då kommer frågorna som ett brev på posten. Och skulle de inte dyka upp så måste vi pedagoger formulera dem.

Var så god och läs! Men läs först tyst för dig själv, reflektera över vilka frågor boken väcker och betänk att barnen förmodligen kommer att formulera helt andra frågor. Var så god och läs och gör dig beredd!