Matematik, motivation och stödmaterial!
Micke Gunnarsson: Samhällsförändringar, våra barn och digitala medier
Han är inspiratör, entreprenör, barnskötare och har arbetat som mediepedagog i olika projekt med barn och unga.
Det är inte helt lätt att här i text återge den energi och det flöde som Micke Gunnarsson delar med sig av på härlig blekinska under livlig mimik. Underrubriken på hans egen blogg beskriver Gunnarssons föreläsning väldigt bra: Från livet via hjärtat mot hjärnan och så ut … liksom. Med hjälp av berättelser från livet talade Micke Gunnarsson om våra barn och unga, om relationer, vuxna som förebild för livet, om samhällsförändringar och digitala medier.
Lärare gör ett förbaskat stort avtryck!
– Vad ger vi för signaler om vi kliver in i klassrummet och ger uttryck för att varje dag i livet är något som ska kämpas igenom?
Gunnarsson menar att vi måste börja hos oss själva när vi ska tala om för unga hur man ska leva livet.
– Vad det är för liv vi visar våra unga. Är vi som vuxna den förebild som vi vill vara för våra barn när det handlar om livet, om relationer och om kärlek?
Vilken figur vill du vara för dina elever?
– Ju mer passion man stoppar in i mötet med sina elever – desto mer får man tillbaka. Ju bättre du mår som vuxen, ju bättre mår dina barn… vår framtid!
– Så 2000-talets krav om man ska jobbar med barn och unga handlar för mig om att man måste kunna krama om framtiden. säger Gunnarsson och uppmanar oss att leva här och nu, att ha kul i det man gör och bestämma vilket avtryck man vill göra hos sina elever och barn. Vilken figur vill du vara för dina elever. Skulle du stå ut med att möta dig själv i klassrummet varje dag?
Det finns ingen framtid – den är nu, nu, nu…
– Det finns ingen framtid. Det är bara nu vi har den. Det är nu som gäller, det är nu som vi kan göra skillnad, inte sedan. Framtiden ligger väldigt tätt, fånga framtiden nu, nu, nu…
– Man behöver inte vänta till sedan, där framme, för att ha det bra. Man ska försöka göra det bra för sig nu, nu, nu. Det är inte där framme det ska hända, det är här och nu det ska hända och sedan kan vi göra saker utifrån det. Det är också ett viktigt budskap till våra barn och unga.
Skolan ingen arbetsmarknadsåtgärd för lärare
– Eleverna går ju inte i skolan för att man som lärare ska ha sysselsättning. Eleverna går inte i skolan för att de ska bli duktiga på att gå i skolan.
– De går ju i skolan för att de ska lära att leva livet! Barn är ungefär 2 miljoner minuter i skolan. Det är mycket tid och den tiden måste vi utnyttja. Därför ska inte eleverna anpassa sig efter systemen utan skolan måste anpassa systemen efter eleven.
Det finns inga djävelungar!
För Micke Gunnarsson finns det ingen unge som har fått en sista chans.
– Tänk om vi bara en hade kunnat se hur morgonen hade varit för varje unge innan de kom till skolan. Så många olika sorters morgnar vi hade fått se. Någon har blivit väckt av sin förälder, fått en ordentlig frukost och en klapp på kinden. Något barn har suttit uppe hela natten för ingen förälder engagerar sig barnet, ett barn har kanske till och med fått ta hand om sina föräldrar för att de klarar inte att ta hand om sig själva. Där har vi ofta en förklaring till varför det är som det är.
Samhällsutvecklingen har gått lite för snabbt för oss vuxna
– Det är kanske så att våra barn och unga måste vara mer förstående och snälla mot oss vuxna som inte har hängt med i utvecklingen, provocerar Gunnarsson.
– Å andra hur ska våra barn och unga kunna förstå när de inte har upplevt hur det var innan. Att man var fast vid en punkt när man skulle ringa eller att man gick till en affär för att köpa musik.
Internet handlar inte om teknik det handlar om ett sätt att vara och att leva, det handlar om att kommunicera och socialisera sig.
– Det är inte en dator vi stoppar in i skolan – det är ju tillgången till en hel värld! Då ska vi inte tvinga de unga att andas i sugrör.
Vi vuxna måste ”levla” upp!
– Vi kan inte leva i två världar. En värld där barn och unga är och en värld där de vuxna är. Det måste vara en värld och vi vuxna måste finnas där våra barn och unga är.
Gunnarsson berättar en historia om skolan där man hade fått en dator till varje klassrum men eleverna fick bara vara på hemnet.se för där kände sig fröken trygg.
– Om vi bara låter eleverna vistas på hemnet så blir det problem och vi förbereder vi inte dem för framtiden.
På skolor blir det ofta två läger. De som är för tekniken i skolan och de som är emot. Men oftast handlar det om rädslor. Därför är det viktigt att vi hjälps åt, tar tag i rädslorna och tillsammans lär oss om den nya världen för att levla* upp.
* ”levla” – ett uttryck för att gå upp nivå i te.x. datorspel. Kommer från engelskans level.
En kortversion av föreläsningen
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från youtube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Övriga artiklar hos Pedagog Malmö från Pedagogisk Mötesplats Nya Malmö Latinskola:
3 oktober 2011: Stigendal: Världen i Malmö och Malmö i världen.
7 november: Westerlund – Strategiskt Entreprenöriellt lärande.
21 november 2011: Puentedura: Lär djupare med datorns hjälp – inte snabbare.
21 februari 2012: Renman: Röd matta för svensk skola inför det 21:a århundradet.
12 mars 2012: Gärdenfors: Motivation och förståelse är viktiga för lärandet.
23 april 2012: Liedman
* ”Pedagogisk Mötesplats” är en föreläsningsserie för de lärare som ska ingå i Nya Malmö Latin – Malmös nya kreativa center, platsen där vi ska samla unga, kreativa gymnasieelever. Det har även varit möjligt för andra lärare i Malmö att anmäla sig till föreläsningarna.
Text & foto:
Charlotte Christoffersen
Redaktör Pedagog Malmö